مجلة الامتياز لبحــوث الاقتصاد والادارة
Volume 1, Numéro 2, Pages 224-241
2017-12-03

دعم الابتكــار من خلال التعلم التنظيمي بالمؤسسة الاقتصادية - إحاطة نظرية -

الكاتب : صباح ترغيني .

الملخص

في محيط سريع التغير وفي ظل التغيرات التي تصادف المؤسسة الاقتصادية كان لزاما عليها الاجتهاد كي لا تضطر للخروج من السوق منهزمة من طرف منافسيها، لذا عليها بالابتكار وطرح الجديد في السوق، وقد فكرت المؤسسة الاقتصادية اليوم أن المعلومة هي أقوى ثروة لابد عليها أن تستغلها وفعلا كان ذلك في إطار ما يسمى بالتعلم التنظيمي. يهدف التعلم التنظيمي إلى اكتساب المعلومات من مختلف المواقع سواء الداخلية أو الخارجية، فالداخلية أو ما يسمى بالتعلم الداخلي يشمل تعلم الأفراد، التعلم بين الأفراد في الوظيفة الواحدة والتعلم بين الوظائف، أما الخارجية أو ما يسمى بالتعلم الخارجي يشمل التعلم من الزبائن والتعلم من المنافسين والتعلم من الموردين كل هذه المجالات تساعد على دعم الابتكار بالمؤسسة الاقتصادية. In a rapidly changing environment, and in the face of changes in the economic institution, it had to be diligent in order not to be forced out of the market by its competitors. So they have to innovate and put new in the market, and the economic foundation has thought today that the information is the most powerful asset that it must exploit and indeed in the context of so-called organizational learning. Organizational learning aims to gain information from different locations, whether internal or external, internal or so-called internal learning involves learning individuals interfunctional learning, intrafunctional learning , either external or so-called external learning includes learning from customers and learning from competitors and learning from suppliers all these areas help to support innovation in an economic enterprise.

الكلمات المفتاحية

التعلم التنظيمي، التعلم الداخلي، التعلم الخارجي، الابتكار. organizational learning, internal learning, external learning, innovation.