مجلة الامتياز لبحــوث الاقتصاد والادارة
Volume 1, Numéro 2, Pages 70-83
2017-12-03

تأثير النظام التسويقي على الأبعاد النفسية للمستهلك ''الدوافع والإدراك'' عرض تحليلي في ضوء المقاربة الأخلاقيةthe Marketing System Impact On Consumer’s Psychological Dimensions :‘’ Motives And Perception’’; An Analytical Presentation Within An Ethical Perspective .

الكاتب : عبدالرزاق بن صالح .

الملخص

نسعى من خلال هاته الدراسة إلى تسليط الضوء على الأبعاد النفسية للمستهلك، متمثلة في الإدراك والدوافع، بما نناقش به بعض القضايا التسويقية التي تدور في عمومها حول التأثير التسويقي على هذين البعدين من جوانب مختلفة. وبقصد بلوغ أهداف هاته الدراسة ارتأينا اعتماد المنهج التحليلي لما له من أهمية في دراسة مثل هاته المواضيع التي تدور حول المناقشة والتحليل. ولقد توصلنا من خلال دراستنا لهذا الموضوع إلى جملة من النتائج، تتمثل أهمها في كون التسويق يسعى إلى الاعتماد على الإدراك والدوافع كإحدى المكونات القوية في صناعة السلوك الشرائي باعتبار أهمية تلك المكونات، وبالنظر إلى كثرة الرسائل التسويقية الممكن التأثير بها على المستهلك، وكذا حساسية البعدين النفسيين ''الإدراك والدوافع'' وخطورة ما يمكن أن ينجم عن التأثير عليهما يتطلب ذلك النظر في التأثير التسويقي ليس في حدود العملية الشرائية والاستهلاكية فحسب بل باعتبار العملية التسويقية هي شكل من أشكال التبادل الاجتماعي التي لها أن تترك أثرها خصوصا بالنظر فيما يمتلكه النظام التسويقي من قوّة تأثير وتوجيه للسلوك. هذا ما يترتب عليه ضرورة مناقشة الرسائل التسويقية ضمن إطار أخلاقي علمي بما يضع الإطار العام الذي يضبط مخرجات النظام التسويقي ويجعلها إحدى مقوّمات التنمية الاقتصادية والاجتماعية وبما يحفظ مصلحة المستهلك. We aim through this study to show how the marketing system works on finding the different psychological effects that have effect on both psychological dimensions ‘’motives and perception’’ that influence the consumer for generating the purchasing behavior within the competitive environment. The analytical method has been adopted to conduct this study in order to ethically discuss the different uses of the psychological dimensions “perceptions and motives” Findings have revealed that marketing aims to deal with perception and motives considered as strong components in shaping the purchasing behavior. The marketing system effect occurs not only within the purchasing process limits, but it steps into a type of a social exchange, this because of the huge number of marketing messages that have impact on consumers, and both critical psychological dimensions ‘’perception and motives’’ regarding their sensibility towards those effects. Another result suggests that marketing strongly influences the consumer regarding its powerful effect in terms of directing the behavior. Therefore, those marketing messages must be discussed within a scientific and ethical framework so that a general framework will be made for regulating the marketing system outputs in order to make them as factors of an economic and social development and for a consumer protection.

الكلمات المفتاحية

المستهلك، الدوافع، الإدراك، التأثير التسويقي، الإطار الأخلاقي. Consumer’s, Motives, Perception, Marketing Impact, Ethical framework.