مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 4, Numéro 4, Pages 450-458
2018-12-31

The Effectiveness Of Educational Campaign For Improving Pedestrian Safety Behaviors

Authors : Amar Bencherik .

Abstract

Abstract The school is one of the most important institutions of socialization and is very reliable in refining the young people in accordance with the philosophy of society and provide them with the most important skills that allow them to interact positively with the environment in which they coexist, so we can judge that the school is the best medium to pass any message of public benefit. In this study we examined the effectiveness of educational campaign in improving the behavior of the pedestrians. They are a sample of 86 students from two secondary schools (Al-Naeem Al-Naimi and Tahiri Abderrahman) in the city of Djelfa. These two secondary schools Were selected intentionally, because they are on the road and close to a crossroads equipped with traffic signals and traffic police. I adopted in this study the semi-experimental design using network observation as a tool for data collection. The results of T-test were statistically significant at 0.01 and support the hypotheses of the study where it was confirmed the effectiveness of the educational campaign and the existence of differences between females and males in response to the campaign in favor of females. الملخص تعتبر المدرسة من أهم مؤسسات التنشئة الاجتماعية و يعول عليها بدرجة كبيرة في صقل الناشئة بما يتناسب مع فلسفة المجتمع و تزويدهم بأهم المهارات التي تسمح لهم بالتفاعل الإيجابي مع البيئة التي يتعايشون فيها، لهذا يمكن أن نحكم بأن المدرسة هي الوسط الأمثل لتمرير أي رسالة ذات منفعة عامة و المجال المناسب للقيام بحملات التوعية و التحسيس و نحن من خلال هذه الدراسة عملنا على قياس درجة فعالية حملة تعليمية تحسيسية في تحسين سلوك السلامة لدى المشاة أو مستعملي الطريق و هم عينة(86 فرد) من تلاميذ ثانويتي النعيم النعيمي وطاهيري عبد الرحمان في مدينة الجلفة و تم اختيار هاتين الثانويتين قصدا لأنهما على قارعة الطريق وعلى مقربة من مفترق طرق مجهز بالإشارات الضوئية و شرطة المرور، و اعتمدت في هذه الدراسة التصميم الشبه تجريبي بالقياس القبلي للسلوك عن طريق شبكة الملاحظة و من ثم التدخل و بعد ذلك القياس البعدي بنفس الأداة لتحديد الفارق و معرفة مدى فعالية البرنامج التربوي، و جاءت نتائج T-test دالة احصائيا عند مستوى دلالة 0.01 و داعمة لفرضيات الدراسة حيث تم التأكد من فعالية البرنامج التربوي و وجود فروق بين الإناث والذكور في الاستجابة لصالح الإناث.

Keywords

Pedestrian ; Road safety; ; Educational Campaign ; Road users