مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 4, Numéro 4, Pages 428-449

التصورات البديلة لدى تلاميذ الصف الرابع متوسط ‏ في بعض المفاهيم الفيزيائية

الكاتب : مصطفى منصور .

الملخص

‏ هدفت الدراسة إلى الكشف عن التصورات البديلة عن بعض المفاهيم الفيزيائية لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط في مجال ‏الظواهر الميكانيكية , وللإجابة على تساؤلات الدراسة ,و المتمثلة في : - ما مدى شيوع التصورات البديلة بين أفراد عينة ‏الدراسة ؟ - ما هي مصادر تكوّنها ؟ اعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي , حيث قام الباحث ببناء اختبار تشخيصي ‏للكشف عن التصورات البديلة لدى التلاميذ عينة الدراسة , حيث تم التأكد من خصائصه السيكومترية ( الصدق والثبات) . ‏وأسفرت نتائج الدراسة على ما يلي : - شيوع تصورات بديلة عن بعض المفاهيم الفيزيائية لدى التلاميذ بلغت 46,70 ‏في ‏المفاهيم المتضمنة في مجال الظواهر الميكانيكية للسنة الرابعة متوسط . - أما مصادر هذه التصورات فكانت على الترتيب : ‏المعلم بنسبة 53,03 ‏‏ ثم الكتاب المدرسي بنسبة 21,94 ‏‎ ثم البيئة المحيطة بنسبة 19,05 ‏‏ ثم مصادر أخرى ‏بنسبة 6,03‏‏ . ‏ Abstract :‎ ‎ The study aimed to detect alternative conceptions about some Physics concepts among middle ‎school pupils of the fourth year in the field of mechanical phenomena‏.‏‎ To answer the study ‎questions:- What is the prevalence of alternative conceptions among members of the study ‎sample? -What are the sources of their formation? The researcher used the descriptive analytical ‎method. He designed a diagnostic test for the detection of alternative conceptions among pupils ‎of the study sample, whose psychometric characteristics (validity and reliability) were verified. ‎The results of the study were as follows: - The existence of alternative conceptions for some ‎physical notions in pupils reached 46,70  in the concepts contained in the field of mechanical ‎phenomena for the fourth year of middle school. - As for the sources of these perceptions ‎were, respectively: the teacher by 53,03 and the School books by 21,94 and the ‎surrounding environment by 19,05  and other sources by 6,03.‎

الكلمات المفتاحية

‏- التصورات البديلة - المفاهيم العلمية ‏ ; alternative conceptions, Scientific Concepts