أبعــاد
Volume 5, Numéro 2, Pages 373-392
2018-12-31

استخدام التحليل العاملي والانحدار الخطي البسيط لبيان العوامل المؤثرة في تدني مستوى التحصيل الأكاديمي لدى طلبة جامعة الملك فيصل Using Factor Analysis And Simple Linear Regression To Demonstrate Main Caused Of Low Gpa For Students At King Faisal University

الكاتب : الدكتور علي محمد العرسان بني عواد .

الملخص

هدفت الدراسة لتوضيح أهم العوامل المؤثرة في تدني المعدل الأكاديمي للطلبة من خلال التحليل العاملي والانحدار الخطي البسيط، ولتحقيق هذا الغرض استخدم الباحث استبانة وزعت على (211) طالب وطالبة من كليات جامعة الملك فيصل، وأظهرت نتائج الدراسة: أن الأسباب الذاتية لها الأثر الأكبر في انخفاض مستوى معدل الطالب الجامعي وتليها الأسباب التعليمية، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لاستجابات عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس. وبناءً على ما توصلت إليه الدراسة من استنتاجات، قدم الباحث توصيات، منها: التأكيد على أهمية الأسباب الذاتية والأسباب التعليمية والتي لها الدور الأساسي في مستوى تدني معدل الطالب، وتعريف أعضاء هيئة التدريس بهذه الأسباب ومحاولة التغلب عليها. The study aimed to clarify the most important factors affecting the low academic rate of students through factor analysis and simple linear regression. To achieve this, the researcher used a questionnaire distributed to (211) students from King Faisal University colleges. The level of the university student rate followed by the educational reasons. The results also showed no statistically significant differences in the responses of the sample of the study due to gender variable. Based on the findings of the study, the researcher made recommendations, including: Emphasis on the importance of the subjective causes and educational reasons, which have the primary role in the level of low student rate, and the teaching staff members of these reasons and try to overcome them.

الكلمات المفتاحية

التحليل العاملي، والانحدار الخطي البسيط، المعدل التراكمي، تدني مستوى التحصيل الأكاديمي Factor Analysis, simple linear regression, GPA, low level of academic achievement.