les cahiers du LADREN
Volume 9, Numéro 1, Pages 118-150

رفـاهيـة الطفــل مـا قبـل ســن التمــدرس بين الرعاية الأسرية و مؤسسات استقبال الطفولة

الكاتب : غــــالي كحلـــــة .

الملخص

مع تزايد متطلبات الأسرة وتعددها، خاصة إذا كانت المرأة عاملة فهي تحتاج حتما إلى بديل لها يرعى شؤون أطفالها وقت غيابها، لذلك أضحت مؤسسات استقبال الطفولة الصغيرة في الوقت المعاصر، تعتبر ضرورة اجتماعية ملحة وحاجة تربوية واقتصادية. كما أخذت الدول على عاتقها تحقيق رفـــاهية شعوبها، فاهتمت بإنشاء مثل هذه المؤسسات من دور الحضانة وريــــاض الأطفال في سبيل تنشئة الطفل تنشئة سليمة ومقبولة. إلا أن ذلك لا يعني أن هذه المراكز تحقق الرفاهية الكاملة لكل الأطفال، فلكل شيء ايجابيات وسلبيات. لذلك حاولت الباحثة من خلال هذه الدراسة تسليط الضوء على مدى تحقـــق رفاهية الطفل قبل سن التمدرس و الحفاظ على مصالحه الفضلى، فهل يكون ذلك ببقائــــه أطول فترة ممكنة مع أسرته أم بانتقاله إلى مـــــــراكز استقبال الطفولة الصغيرة؟ With the increasing demands of the family and its multiplicity, especially if the woman is working, she inevitably needs an alternative to take care of the affairs of her children at the time of her absence, so the institutions of the reception of small children in contemporary times, is a pressing social necessity and educational and economic need. States also undertook to achieve the well-being of their people. They established such institutions from nurseries and kindergartens in order to kindergartens raise the child properly and in a satisfactory manner. However, this does not mean that these centers achieve the full well-being of all children, all of which are positive and negative. Therefore, the researcher tried to shed light on the extent to which the well-being of the child is achieved before school age and to preserve his best interests. Is this by staying as long as possible with his family or by moving him to the small reception centers?

الكلمات المفتاحية

رفاهية الطفل ما قبل سن التمدرس; مؤسسات استقبال الطفولة الصغيرة; المصلحة الفضلى للطفل; دور الحضانة ; روضة أطفال; طفولة مبكرة; تعليم ما قبل المدرسة Pre-school Child Welfare; Small childcare institutions; children’s best interest; Nurseries; Kindergarten; Early Childhood Education; Pre-School Education