مجلة اللغة العربية وآدابها
Volume 6, Numéro 2, Pages 623-644
2018-12-30

موضع التمثيل من الحجاج في الحديث النبوي الشريف

الكاتب : زقنون نصيرة .

الملخص

الملخص: يتبوّأ التمثيل مكانة سامية بين فنون البلاغة من حيث إحداثه الأثر الأكبر في النفس لما يشتمل عليه من عناصر الصورة التي تخاطب الوجدان وتحمل في طياتها التدبير الفني للعمل الأدبي الذي يقوم مقام البرهان العقلي والحجة المنطقية في العمل. فالتمثيل هو تقنية خاصة في العملية الحجاجية، تقوم على المشابهة بين حالتين، ويراد استنتاج نهاية إحديهما بالنظر إلى نهاية مماثلتها، فالتمثيل يوفر طاقة حجاجية قادرة على إثارة المتلقي وشغل تفكيره بالبحث عن العلاقة التي تجمع بين صورة المشبه والمشبه به، وما تحدثه هذه العلاقة التصويرية من أثر في نفس المتلقي تحمله على الإقناع والقبول بتلك التمثيلات. اعتمد النبي "صلى الله عليه و سلم"بفطرته على التمثيل كوسيلة حجاجية ذات تأثيرات في المسلمين من جهات عدّة، فهو ينقل العقل من المعنى في الحالة التصويرية العادية إلى الحالة التصديقية، لأنّه بمثابة المحرّك للنفس، إذ يشير إلى المعنى في الخارج بعد قوله، ليشاهد، فيؤدي إلى نفي الريب و الشّك عن المتلقي. ولما كانت غاية الرسول "صلى الله عليه وسلم" هي التبليغ و التأثير في المسلمين، نجده "صلى الله عليه و سلم" يتفنّن في صياغته للتمثيل معتمدا على أحدث تقنيات الحجاج. The representation has held an important position in the art of rhetoric, because of its great influence in our mind, also it includes the elements of the figure of style that challenge the consciousness, it carries in its details the artistic research in the work literary who takes charge of reasonable argumentation and logical arguments in the work, thus the representation is a singular technique in the argumentative operation, which consists in making the similarity of two initial situations, which will have the same final situation, which representation has the argumentative capacity and the power to influence the recipient, to occupy his / her mind and to make the link between the compared and the compared, this representative relationship generates an impact in the mind of the receiver, which will lead him to be convinced of these representations. The prophet "that salvation be with him" sees representation as an argumentative means, which influences Muslims in many different ways. It transmits the reason of the sense of the ordinary state to a more credible state, it is like an internal motor, it returns to the external sense after its sayings, by observing what pushes to the refusal and the doubt of the recipient, thus the The prophet's goal "that salvation be with him" is to transmit and influence Muslims. We find the prophet "that salvation be with him" open in the art of representation, deploying the most modern argumentative techniques and its relations.

الكلمات المفتاحية

التمثيل ؛ الحجاج ؛ الإقناع ؛ التأثير؛ الحديث الشريف ؛ الأثر النفسي.