مجلة اللغة العربية وآدابها
Volume 6, Numéro 2, Pages 475-486
2018-12-30

أدب الطفل: مفاهيم وأهداف.

الكاتب : ميلود شنوفي .

الملخص

يرصد هذا المقال المفاهيم المتعدّدة المصادر والاتجاهات لواحد من الأنساق التي تشكّل النسق العام المسمّى ثقافة الطفل، وهو أدب الطفل، وكذلك الأهداف المرجوة من الكتابة في هذا النسق لهذه الشريحة الحساسة من المجتمع بما هي نشاط إنساني يتّسم بالتعقيد أكثر من الكتابة للكبار، إذ إننا إزاء فئات عمرية لها خصوصياتها وحاجاتها ورغباتها الخاصّة، وعليه يفترض أن يكون لما يكتب للأطفال أهدافا محددّة يسعى إلى الوصول إليها، وقواعد مضبوطة يجب مراعاتها عند الكتابة، تضمن توصيل ما يريده الكبار للصغار ويرغبون في تزويدهم به، وما يميل إليه الصغار ممّا يتناسب مع قدراتهم العقلية وحاجاتهم النّفسية. Summary : Children’s literature : concepts and objectives. This article deals with the concepts that have multiple sources and directions of one of the formats that make up the general pattern called culture of the child which is children’s literature, as well as the desired goals from writing in the manner of this sensitive class of the society,including the human activity is more than writing complex for adults as we are about the categories age has its specificity and its needs and desires own and he has to is supposed to be to write a children’s specific objectives sought to be accessed and rules set must be considered when writing to ensure delivery of the adult for the young and want to provide them with it, and what tends to kids want than commensurate with their abilities mental and psychological needs.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: ثقافة الطفل ; أدب الطفل; أهداف أدب الطفل; ; Key words : culture of the child; children’s literature; to write a children’s specific objectives;