العلامة
Volume 3, Numéro 2, Pages 379-392

Postcolonialism And Religious Identity In Kamel Daoud’s The Meursault Investigation

Authors : Leila Bellour .

Abstract

Abstract Though Kamel Daoud’s The Meursault Investigationrewrites and responds to Albert Camus’s French classic The Stranger, it fails to defend Algerians’ religious identity, especially that our age is characterized by a fierce criticism and demonization of Islam. Though the novel won many world prizes of literature, and it is considered as a distinguished work in postcolonial literature, Algerian readers view it as scandalous because of its denouncement of the Qur’an and its profanation of the sacred. The paper shows that postcolonialism is embedded in a secular Western methodology. Thus, it fails to defend the religion of the colonized. Hence, there is a need for an Islamic postcolonial approach. Résumé Bien que Meursault Contre-Enquête de Kamel Daoud propose à la fois une relecture et une réplique à L’Etranger d’Albert Camus, il ne défend non plus l’identité religieuse des Algériens, notamment dans une époque où l'Islam subit des critiques acerbes et une grosse campagne de diabolisation. Bien que le roman ait remporté de nombreux prix littéraires mondiaux et qu’il soit considéré comme une œuvre distinguée dans la littérature postcoloniale, les lecteurs algériens le considèrent comme scandaleux en raison de sa dénonciation du Coran et de sa profanation du sacré. L'article montre comment le post-colonialisme pourrait être intégré à une manœuvre occidentale laïque. de ce fait, il ne parvient pas à défendre la religion des ex-colonisés. Par conséquent, une approche postcoloniale islamique parait nécessaire. على الرّغم من أن رواية "مورسو تحقيق مضاد" للكاتب كمال داود ترد على رواية الغريب للكاتب الفرنسي ألبير كامو و تعيد كتابتها، إلا أنّها فشلت في الدّفاع عن الهوية الدّينية للجزائريين خاصّة في عصر قد ميّزه نقد لاذع للإسلام و تشويه لصورته. ورغم أن الرواية حازت على جوائز عالمية للأدب، و هي تعتبر عملا مميّزا في الأدب ما بعد الكولونيالي، إلا أن القراء الجزائريين اعتبروها تدنيسا للمقدس و احتقارا للقرآن. سنحاول في هذا المقال أن نبيّن ان ما بعد الكولونيالية متجدّر في منهج علماني غربي و لذلك فهو غير قادر على الدّفاع عن دين المستعمَر و من ثم هناك حاجة إلى منهج ما بعد كولونيالي إسلامي.

Keywords

Keyword:Postcolonial approach, religious identity, Islamic postcolonial approach, The Meursault Investigation, Kamel Daoud. Mots Clés : Approche postcoloniale, identité religieuse, approche postcoloniale islamique, Meursault Contre-Enquête, Kamel Daoud. الكلمات المفتاحية: المنهج ما بعد الكولونيالي، الهوية الدّينية، المنهج ما بعد الكولونيالي الإسلامي، مورسو تحقيق مضاد، كمال داود.