العلامة
Volume 3, Numéro 2, Pages 09-19

لغة النقد الأدبي/ المفهوم وحدود الاشتغال المتخصّص

الكاتب : نورة بعيو .

الملخص

Abstract : This paper aims at revealing the levels of using the procedures of the critical methods as specilized languages, since they belong to a nomenclature that constitutes a method in its own right, from then on, we face a problem of appropriation of the critical term and the disordered use of it, to succeed in revealing the main features of a literary critical method, in particular with the diversity of the dictionaries clamed to be specialized, even we witness in our days an interaction between a critical method, and fields of knowlege and specialities, dispite of that, a literarary critical method gets its characteristic as a speciality, when involving its own procedures. الملخص: يحاول هذا المقال الكشف عن مستويات توظيف إجراءات المناهج النقدية الأدبية باعتبارها لغات متخصصة، بحكم أنها تندرج ضمن منظومة مصطلحية تشكل منهجاً قائما بذاته، ومن ثمة الوقوف عند معضلة جاهزية المصطلح النقدي وما نتج عنه من فوضى في الاستعمال، بهدف إظهار ملامح هوية المنهج النقدي الأدبي لاسيما مع تعدد المعاجم التي تدعي الاختصاص، وإن نحن صرنا نعايش عصر المناهج النقدية البينية أي تداخل مجموعة من التخصصات والحقول المعرفية مع المنهج النقدي الواحد، ومع ذلك فالمنهج النقدي الأدبي يتسم بسمة الاختصاص عندما تستوعب طريقة الاشتغال على إجراءاته وحدود هذا الاشتغال.

الكلمات المفتاحية

Key words : literary critique, specialized language, nomenclature, specialities’ interaction, borders of use الكلمات المفاتيح: النقد الأدبي، اللغة المتخصصة، المنظومة المصطلحية، تداخل التخصصات، حدود الاشتغال.