المجلة الجزائرية للطفولة والتربية
Volume 4, Numéro 6, Pages 375-390
2017-03-30

العنف اللفظي عند الطفل المتمدرس

الكاتب : احلام عميمر .

الملخص

سنحاول من خلال هذا المقال تناول موضوع بالغ الأهمية، انتشر بكثرة في الآونة الأخيرة في المؤسسات التعليمية التربوية، رغم انه لا يتماشى وخصوصية الوسط المدرسي، بعدما كان ينحصر فقط في المحيط الخارجي بمعنى الشارع، وهو العنف اللفظي عند الطفل المتمدرس، وذلك من خلال تسليط الضوء على العوامل الحقيقية لانتشار هذه الظاهرة، أو هذا السلوك اللاتوافقي لا مع ديننا ومبادئه، ولا مع الوسط المدرسي التربوي ومبادئه، فمن المفروض أن الوسط المدرسي يمثل قاعدة تربوية تعليمية، لكن ما نلاحظه كباحثين يعكس ذلك.. كما سيتم الكشف عن واقع ظاهرة العنف اللفظي في الوسط المدرسي الجزائري، لنختم الدراسة بمجموعة من الإجراءات الوقائية للحد من ظاهرة العنف المدرسي بجميع أشكاله، ونخص بالذكر العنف اللفظي. الكلمات المفتاحية: العنف، العنف المدرسي، العنف اللفظي. Abstract : We will try through this article to address a very important subject, although it is not in line with the specificity of the school, after it was confined only to the outer perimeter, it is verbal violence in the child child, by highlighting the real factors of the spread of this phenomenon. it is a behavior not compatible with our religion and principles, nor with the educational school and its principles, it is assumed that the school environment represents an educational educational base, but what we see as researchers reflects this.. The reality of the phenomenon of verbal violence in the Algerian school environment will be revealed to conclude the study with a series of preventive measures to reduce the phenomenon of school violence in all its forms, especially verbal violence.

الكلمات المفتاحية

key words: Violence, school violence, verbal violence