المجلة الجزائرية للطفولة والتربية
Volume 4, Numéro 6, Pages 339-374
2017-03-30

العلاقة بين أساليب التفكير والفاعلية الذاتية لدى طلبة السنة الأولي بالمدارس التحضيرية.

الكاتب : رابح هوادف .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين أساليب التفكير والفاعلية الذاتية لدى طلبة السنة الأولى بالمدارس التحضيرية، حيث اعتمد الباحث في دراسته على المنهج الوصفي، وقد تكونت عينة الدراسة من ) 86 ( طالباً وطالبة، لجمع البيانات تم استخدام أداتين علميتين )مقياس أساليب التفكير، ومقياس الفاعلية الذاتية(. وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات أسفرت الدراسة على النتائج الآتية: -1 توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين أساليب التفكير والفاعلية الذاتية لدى طلبة السنة الأولى بالمدارس التحضيرية. -2 لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام أساليب التفكير تبعاً متغير الجنس )ذكر، أنثى(. -3 لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الفاعلية الذاتية تبعاً لمتغير الجنس )ذكر، أنثى(. -4 لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام أساليب التفكير تبعاً لمتغير التخصص. -5 لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الفاعلية الذاتية تبعاً لمتغير التخصص. ال Abstract: The present study aims to investigate the nature of the relationship between thinking styles and self-efficacy among the first year students in preparatory schools. The researcher relied on the descriptive method. The study sample consisted of (86) male and female students. to collect data used (Thinking Styles scale, and self-efficacy scale). After the statistical analysis, the study showed the following results: 1-There is a statistically significant correlation between thinking styles and selfefficacy among the first year students in preparatory schools. 2-There is no s statistically significant differences in the use of thinking styles according to gender variable (male, female). 3-There is no statistically significant differences in self efficacy according to the gender variable (male, female). 340 4-There is no statistically significant differences in the use of thinking styles according to variable specialization. 5-There is no statistically significant differences in self efficacy according to the specialization variable.

الكلمات المفتاحية

كلمات الدالة: أساليب التفكير، الفاعلية الذاتية، طلبة السنة الأولى، المدارس التحضيرية. Key words: thinking styles; self-efficacy; first year students; preparatory schools.