مجلة الحكمة للدراسات الاعلامية والإتصالية
Volume 7, Numéro 1, Pages 27-38
2018-10-31

توظيف القنوات التلفزيونية الخاصة في الجزائر للتكنولوجيات الحديثة للاتصال

الكاتب : آيت قاسي ذهبية .

الملخص

ملخص: نسعى من خلال هذه الورقة الى معرفة واقع القنوات التلفزيونية الخاصة في الجزائر في ظل التكنولوجيات الحديثة للاتصال، خاصة مع (الانفتاح )الذي عرفه المشهد الاعلامي الجزائري، بظهور عدد من القنوات التلفزيونية التابعة للقطاع الخاص في فترة وجيزة لا تتعدى بضع سنوات، بمجرد إعلان السلطات الجزائرية نيّتها فتح المجال السمعي البصري أمام استثمار الخواص. لقد كان من الضروري الوقوف على مدى مواكبة هذه القنوات للتطور التقني الذي تعرفه تلفزيونات العالم بما فيها العربي، خاصة وأنّها ( الخدمات السمعية الصرية المرخصة كما يسميها المشرع الجزائري في قانون 2014) غيّرت من خارطة المشاهدة لدى الجمهور الجزائري. فهل تدرك فعلاً هذه القنوات أهمية تكنولوجيات الاتصال الحديثة في تسهيل عمليات الانتاج والبث والعرض؟ وهل استطاعت توظيف سمات الشبكة "العنكبوتية" لجذب واستقطاب الجمهور الجزائري؟ حاولنا الاجابة عن هذا السؤال المحوري من خلال قراءة وصفية (معاينة) لبرامج قناة النهار الإخبارية و كذا موقعها الالكتروني عبر شبكة الانترنت في الفترة (سبتمبر-ديسمبر 2017). الكلمات المفتاحية : التكنولوجيات الحديثة للاتصال- التلفزيون- الاعلام الجديد – الاعلام الكلاسيكي – الشبكات الاجتماعية – الجمهور – التحديث- التفاعلية. Abstract The new technology of communication is, actually, from the most important domain, in people’s lives. We can’t thinking about a world without Internet, without face book….ex although experts specialist in information sciences have expected that the old media ( presse, radio , the television.) are coming to an end because of the technological revolution and the international market’s requirements. Specially the television in the development countries, is becoming just a most pictures and videos, disturbing from the different’s social’s work (face book, youtube…). The When on the other hand, the Arabic televisions, including the Algerian one, are still at the beginning of the way especially because of it’s a new dealing with private channels. Regarding those are attending for preparing the programmes’ networks for channels in their feverish competitions to raise the percentages of watching and augment their interests in the advertisement market. Connecting with this optic, our study seeks defining the different’s models of technology, using to developing the Televisional programming of the privates channel’s Algerian, and how can attracting the audience. Our study analysing also, the characteristics of the blog’s or sit’s electronique creating about those channels and their objects (defining the channel, the different’s programmes …make a relation with the users,) Key- words; technology – Television – Televisional information – new media –old media- social’s work- audience- actualization -interaction-

الكلمات المفتاحية

تكن ; ل ; جيا ; تلفزي ; ن ; ميديا حديثة ; ميديا تقليدية ; الشبكات الاجتماعية ; الجمه ; ر ; التحديث ; التفاعلية