مجلة التنمية والاستشراف للبحوث والدراسات
Volume 1, Numéro 1, Pages 70-84
2016-12-31

ممارسة الإدارية في البنوك العمومية الجزائرية والبنوك الأجنبية-دراسة مقارنة-

الكاتب : عائشة سعدون . مولود طابوش .

الملخص

الملخص: تسعى معظم المؤسسات ولاسيما البنوك إلى تحقيق أهدافها وإشباع حاجات عملائها وذلك باستخدام وسائل مختلفة.وانطلاقا من أن الفرد هو المسير الأول لهذه الوسائل، فالبنك يصبح بحاجة ماسة إلى وجود فئة المديرين للتنسيق وإدارة البنك نحو تحقيق أهدافه، ومما لا شك فيه أن قدرة المديرين على تحقيق هذه الأهداف تتوقف على ما يمتلكونه من كفاءات إدارية) كفاءات فنية، كفاءات إنسانية وكفاءات فكرية( تساهم في تحسين مستوى الأداء، من خلال قيادة التوازن بين أهداف البنك وأهداف المرؤوسين، كما تعمل على رفع مستوى الرضا الوظيفي لدى المرؤوسين وتضمن استمرار وجود فعالية تنظيمية. فالسلوك الإنساني في موقع العمل تحكمه عوامل عديدة تختلف من شخص إلى آخر ومن جماعة عمل إلى أخرى، ولكي ينجح المدير في عمله فإنه يحتاج إلى مجموعة من الكفاءات الإنسانية التي تحقق له القدرة على التعامل مع الأفراد الذين يعملون وفق توجيهاته. لذا حاولنا في دراستنا هذه تقييم ومقارنة مستوى الكفاءات الإنسانية لدى مديري الوكالات البنكية العمومية الجزائرية والأجنبية واستنتاج أنماط القيادة المتبعة من قبلهم. Summary: Most institutions, especially banks, strive to achieve their objectives and meet the needs of their customers by using different means. The individual is the first path of these means. The bank is in dire need of a group of managers to coordinate and manage the bank to wards achieving its objectives. These objectives depend on their managerial competencies (technical competencies, human competencies and intellectual competencies) that contribute to improving the level of performance, by driving the balance between the goals of the bank and the objectives of the subordinates. It also raises the level of job satisfaction among the subordinates and ensures the continuity of organizational efficiency. Human behaviour in the workplace is governed by many factors that vary from one person to another and from one working group to another. In order for a manager to succeed, he needs a range of human competencies that enable him to deal with individuals who work according to his direction. In this study, we tried to evaluate and compare the level of human competencies among the managers of Algerian and foreign public banking agencies and to deduce their leadership patterns.

الكلمات المفتاحية

إدارة الأعمال، إدارة أعمال البنوك، الممارسة الإدارية، الكفاءات الإدارية، الكفاءات الإنسانية Management, Banking Management, Management Practice, Management Competencies, Human Competencies.