مجلة الحكمة للدراسات التربوية والنفسية
Volume 6, Numéro 2, Pages 139-153
2018-11-27

صدمة الطفولة وعلاقتها باضطرابات الشخصية لدى الطالبة الجامعية

الكاتب : نعيمة مقاتلي .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة الى إستكشاف العلاقة بين أنواع صدمات الطفولة واضطرابات الشخصية في مرحلة الرشد لدى الطالبات، وقد أجريت الدراسة بإتباع المنهج الوصفي الارتباطي على عينة قوامها (30) طالبة تم إنتقائهم بصورة قصدية من جامعة الجزائر2، تتراوح أعمارهن بين (19-38) سنة، وتم تطبيق إستبيان صدمة الطفولة لبرنستين وفينك Childhood trauma questionnaire (CTQ) de Bernstein et Fink 1998 ، واستبيان تشخيص اضطراب الشخصية من تصميم هيلر Hyler et وزملائه Colleag1988، بعد ترجمة الاستبيانات تم التأكد من صدقهما وثباتهما في البيئة الجزائرية. خلصت النتائج إلى وجود علاقة دالة إحصائيا بلغت (0.48*) عند مستوى دلالة (0.05) بين الدرجة الكلية لصدمة الطفولة والدرجة الكلية لاضطرابات الشخصية، أكدت النتائج أن صدمات الطفولة ساهمت في تطوير أعراض اضطرابات الشخصية على وجه التحديد، وهناك مجموعة من الطالبات لديهن اعتداء منذ طفولتهن تتمثل في المزيد من أعراض الاضطرابات الشخصية شبه الهذائية، والشخصية النرجسية، والشخصية البينية، والشخصية الوسواسية القهرية، والشخصية التابعة. أن معامل الارتباط بين الاساءة العاطفية واضطرابات الشخصية يقدّر ﺒ: (0.42*) دال عند مستوى دلالة 0.05. وهناك علاقة بين الاساءة الجسدية واضطرابات الشخصية بمعامل ارتباط مقدر ب:( 0،42 *)، عند ألفا 0،05. هناك علاقة بين الاعتداء الجنسي واضطرابات الشخصية بمعامل ارتباط مقدر ب: ( 0،42*( عند ألفا 0,05. هناك علاقة بين الإهمال العاطفي واضطرابات الشخصية بمعامل ارتباط مقدر ب: ( 0،42*) عند ألفا 0,05. هناك علاقة بين الإهمال البدني واضطرابات الشخصية بمعامل ارتباط مقدر ب: ( 0،27*) عند ألفا 0,05. الكلمات المفتاحية: صدمة الطفولة،الاساءة البدنية، الاساءة العاطفية، الاعتداء الجنسي، الإهمال البدني، الإهمال العاطفي، اضطرابات الشخصة. Childhood trauma and its relation to the personality disorders of the university student. Abstract The study aimed to explore the relationship between types of childhood trauma and personality disorders in adulthood among female students, the study was conducted through a descriptive approach to addressing for route flooding on a sample of (30) student was selected, from University of Algeria 2, aged (19-38 years), and the application of the childhood trauma questionnaire (CTQ) by Bernstein and Fink 1998, and questionnaire for the diagnosis of personality disorder from the design of Hyler and al., 1988, After the translation of the questionnaires was confirmed by its sincerity and constancy in the environment. The results concluded that there is a statistical function amounted to ( 0.48*) at the level of significance (0.05) between the overall class of childhood trauma college degree personality disorders. the results confirmed that childhood trauma contributed to the development of symptoms of personality disorders. Specifically, there is a group of female students have since childhood abuse is more symptoms of paranoid personality disorders, and narcissistic personality , avoid personality ,and an obsessive compulsive personality and dependent personality. -The correlation coefficient between the emotional abuse and personality disorders estimated: (0.42*) when the level of significance of 0.05. -There is a relationship between physical abuse and personality disorders by a factor estimated link b:( 0:42 *), when the Alpha 0,05. -There is a relationship between sexual abuse and personality disorders by a factor estimated link b: (0,42 *) when Alpha 0.05. -There is a relationship between the emotional neglect and personality disorders by a factor estimated link b: (0,42*) when Alpha 0.05. -There is a relationship between the physical neglect of personality disorders by a factor estimated link b: (0,27*) when Alpha 0.05. keywords: childhood trauma, L’abus émotionnel, L’abus physique, L’abus sexuel, La négligence émotionnelle, La négligence physique, personality disorders

الكلمات المفتاحية

childhood trauma, L’abus émotionnel, L’abus physique, L’abus sexuel, La négligence émotionnelle, La négligence physique, personality disorders