جديد الاقتصاد
Volume 4, Numéro 1, Pages 87-108

نظام Abc ودوره في تحسين الأداء واستدامته بالمؤسسة Abc System And Its Role In Improving And Sustaining Performance Of The Company

الكاتب : محمد كنفوش .

الملخص

لقد أفرزت التحولات العالمية الجارية على كل الأصعدة واقعا جديدا، يتمثل فيما يمكن اعتباره بيئة أعمال جديدة سمتها الأساسية هي المنافسة التي أصبحت تمثل التحدي الرئيسي الذي تسعى المؤسسات المعاصرة بكل أنواعها إلى ربح رهاناته من أجل كسب معركة التطور والبقاء، ويتوقف ذلك على مدى قدرة هذه المؤسسات على تقديم قيمة بشكل دوري ومستديم للمساهمين فيها، أو تلك التي تنشئها لزبائنها بصفة مباشرة، وللمتعاملين معها والمجتمع بصفة غير مباشرة، حيث تتجسد هذه القيمة من خلال رفع مزايا التميز والتكاليف الممنوحة للمنتجات التي تقدمها المؤسسة. وأمام عجز أنظمة التكاليف التقليدية عن مواكبة التطورات الحاصلة في بيئة الأعمال المعاصرة، بالإضافة إلى قصور المبادئ والأسس التي تقوم عليها هذه الأنظمة، مما يجعلها لا تتكامل مع التوجيهات الإدارية والتسويقية الحديثة في المؤسسات، الأمر الذي يتطلب من هذه الأخيرة تجاوزها اتجاه اعتماد نظام التكاليف على أساس الأنشطة ABC، الذي يعتبر في ظل ظروف بيئة الأعمال المعاصرة منهجا شاملا وعصريا يمكن استخدامه في دعم التوجهات المعاصرة التي تعني التسيير في المؤسسة سواء من المنظور التسويقي، من خلال مساهمته في إنشاء القيمة بمفهومها الحديث، أو من المنظور الإستراتيجي من خلال الإدارة بالأنشطة. The global transformations taking place at all levels have created a new reality, in what can be considered as new business environment whose main character is competition, which has become the main challenge that contemporary companies of all kinds seek to win in order to secure the battle of development and survival, depending on the extent to which these institutions can provide periodic and sustainable value to its shareholders, or those that they create for their customers directly, and to those who deal with them and the community indirectly. This value is reflected by raising the advantages of excellence and the costs granted to the products provided by the company. Faced with the inability of traditional cost systems to keep pace with the developments in the today’s business environment, in addition to the inadequacy of the principles and foundations on which these systems are based, making them not integrated with the modern administrative and marketing directives in the companies, which requires the latter to bypass that and adopt the cost system based on ABC activities , which under the conditions of the contemporary business environment is considered a comprehensive and modern approach that can be used to support the contemporary trends of managing the company, whether from a marketing perspective through its contribution to value creation in its modern sense, or from a strategic perspective through management activities.

الكلمات المفتاحية

الادارة؛ الأداء؛ المؤسسات management; performance; companies