جديد الاقتصاد
Volume 4, Numéro 1, Pages 67-86

خصوصيات تسويق الخدمة التأمينية The Peculiarities Of Marketing Insurance Service

الكاتب : كريم بيشاوي .

الملخص

يقوم التسويق على حقيقة أساسية هي أن الأفراد مخلوقات لهم حاجات ورغبات تؤدي إلى وجود حالة من القلق أو التوتر يتم التغلب عليها باقتناء السلع والخدمات التي تشبع هذه الحاجات والرغبات، وهنا يكمن دور التسويق في دراسة حاجات ورغبات الزبائن وترجمتها إلى سلع وخدمات يتم إيصالها إلى المستهلك أو المستعمل في الوقت والمكان المناسبين وبالسعر المناسب، وبهذا يمتد التسويق ليشمل كافة مجالات الحياة الإنسانية. من بين الحاجات الأساسية للإنسان الحاجة إلى الأمان إذ أن حياته محفوفة بالمخاطر المختلفة وهنا يأتي دور مؤسسات التامين التي تقوم بدراسة حاجات ورغبات الزبائن ثم تقدم الخدمات التي توفر لهم الشعور بالأمان من خلال أنشطتها التسويقية المختلفة التي يتم فيها مراعاة خصائص هذا القطاع وطبيعة زبائنه. وعلى هذا الأساس سنعالج من خلال هذه الورقة تسويق خدمات التامين، بالتركيز على جانبين أساسيين يعتبر الأول كمدخل للتسويق بشكل عام، أما الثاني فسيتناول التسويق في قطاع التامين Marketing is based on the basic fact that individuals are creatures with needs and desires that lead to a state of anxiety or stress that is overcome by the acquisition of goods and services that satisfy these needs and desires. Here lies the role of marketing in studying the needs and desires of customers and translating them into goods and services delivered to the consumer or end-user at the right time and place at the right price, and thus marketing extends to all areas of human life. One of the basic needs of the human being is the need for safety as his life is fraught with various risks. Here comes the role of insurance companies that study the needs and desires of customers and then provide services that offer them a sense of security, through their various marketing activities which take into account the characteristics of this sector and the nature of its customers. On this basis, we will address through this paper the marketing of insurance services, by focusing on two main aspects, the first being considered as an introduction to marketing in general, and the second one will deal with marketing in the insurance sector

الكلمات المفتاحية

التأمين؛ التسويق. .insurance; marketing