جديد الاقتصاد
Volume 4, Numéro 1, Pages 54-66
2009-12-31

المنافسة والمؤسسات المينائية Competition And Port Institutions

الكاتب : ربيعة حملاوي .

الملخص

إن التغيرات الحاصلة في العالم حاليا أثرت على الاستراتجيات المينائية وخاصة تلك الاستراتيجيات المتبعة في الدول المتخلفة والتي كانت تستند على الملكية العامة وأسلوب التخطيط لتحقيق أهدافها، إلا أن الاستراتيجيات الحالية تعمل في إطار من الحرية و المنافسة وبالاعتماد على الملكية الخاصة في تحقيق أهدافها، فوجود عنصر المنافسة بداخل الميناء يعتبر ركيزة أساسية لضمان تقديم أحسن الخدمات وبأسعار منافسة في أوقات قياسية حتى يكتسب الكفاءة والقدرة الكافية لمنافسة الموانئ الأخرى ويفوز بالسوق من خلال اكتساب حصص متزايدة، وهذه الكفاءة تتحدد بالعناصر التالية: • مدى كفاءة الهياكل المتواجدة بالميناء ومدى صيانتها- مدى توازن التعريفات المحددة. • كفاءة مناولة البضائع وخدمات أسواق العبور والربط- مدى قصر مدة أشغال الرصيف. • سهولة إجراءات التخليص على البضائع- مدى تكامل العمليات بين مختلف العناصر المشكلة للنظام اللوجستيكي. كما يتحدد مجال المنافسة بالميناء بحجم الأنشطة المتواجدة به وبطاقاته الاستيعابية، ولتجنب المنافسة المدمرة وضعت ضوابط معينة كوضع إطار قانوني للمتعاقدين ومستوى المهارات مع توفر الشفافية عند إبرام العقود وهذا ما يدعم من مكانته التنافسية في الأسواق تجاه الموانئ الأخرى المتنافسة، وهذا يؤثر إيجابا على تطور النقل الدولي وجلب منافع كبيرة للاقتصاد الوطني وهدا لن يتحقق إلا من خلال إتباع استراتجيات ناجحة تمكن الميناء من التوسع والنمو The current changes in the world have affected port strategies, especially those of underdeveloped countries that have been based on public ownership and planning style to achieve their objectives. However, current strategies operate in a framework of freedom and competition, and reliance on private ownership in achieving their objectives. The presence of competition within the port is a key element in ensuring the best services at competitive prices in record times, so as to acquire sufficient efficiency and capacity to compete with other ports, and win the market through the acquisition of increasing shares. This efficiency is determined by the following elements: - The efficiency of the existing structures in the port and the extent of their maintenance. - Specific tariff balance. - Efficient handling of goods and services of transit and linking markets. - How quick is the job done on the dock. - Ease of clearance procedures. - The extent to which processes are integrated between the different components of the logistics system. Competition in the port is also determined by the size of its activities and its capacity. In order to avoid destructive competition, certain regulations have been put in place, such as establishing a legal framework for contractors and skill level, with transparency in the conclusion of contracts. This reinforces its competitive position in the market towards other competing ports. This positively affects the development of international transport and brings great benefits to the national economy, and this can only be achieved through successful strategies to enable the port to expand and grow.

الكلمات المفتاحية

الموانئ؛ السوق؛ النقل الدولي ports,competition,market,international transport