مجلة تفوق في علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Volume 3, Numéro 3, Pages 31-43

أثر الألعاب الصغيرة في دروس التربية البدنية والرياضية على بعض الصفات البدنية والمهارات الأساسية في كرة اليد لدى التلاميذ (12-13) سنة

الكاتب : جمال مقراني .

الملخص

تعتبر التربية البدنية و الرياضية عامة ودرسها حجر الأساس في تكوين النشء من جميع الجوانب، و في هذا السياق هدفت الدراسة إلى معرفة تأثير استخدام الألعاب الصغيرة خلال درس التربية البدنية و الرياضية في تنمية بعض الصفات البدنية و بعض المهارات الأساسية في كرة اليد لدى التلاميذ (12-13) سنة و عليه افترض الباحثون أن الألعاب الصغيرة المقترحة تؤثر إيجابيا في تنمية بعض الصفات البدنية و بعض المهارات الأساسية في كرة اليد ومن أجل التحقق من فرضيات البحث اعتمد الباحثون في بحثهما على المنهج التجريبي حيث طبقت التجربة على عينة من التلاميذ 12-13 سنة من مرحلة التعليم المتوسط قدر حجمها ب 30 تلميذا مقسمة إلى مجموعتين ضابطة و أخرى تجريبية تحت إشراف الباحثين ، حيث طبق عليها الوحدات التعليمية باستخدام الألعاب الصغيرة ، والعينة الضابطة طبق عليها التمرينات العادية التقليدية وعلى أثر هذه التجربة وبعد عرض النتائج والمعالجة الإحصائية استنتج الباحثون بأن استخدام الألعاب الصغيرة في دروس التربية البدنية والرياضية لها أثر ايجابي في تنمية بعض الصفات البدنية و المهارات الأساسية قيد البحث في فعالية كرة اليد لدى التلاميذ (12-13) سنة و عليه يقترح الباحثان بضرورة استخدام الألعاب الصغيرة خلال درس التربية البدنية و الرياضية في المرحلة المتوسطة. Sports and physical education and its study represent the main basis in the formation of young generations at all levels and .in this context. The main aim of this study is to know the effect(s) of using small games in developing some physical features and some basic techniques skills in handball among children aged from 12to14 during their sessions of schooling subject (sports and physical education).therefore. Researchers supposed that these small games suggested for these kids have good effects as discussed above and in order to check the certainty of these suppositions .the two researchers based their work on an experimentation process as they applied it on a number of pupils’ aged12-14 from a middle school. They were30 pupils divided into two groups: one group was academic and the other was experimental. Both were supervised by the two student researchers who applied the didactic units using small games for the latter (l.e.experimental group) and normal traditional exercises for the former group (l.e. academic) .consequently; they deduced that use of small games in courses of sports and has good effects on the development of some physical features and some essential techniques and skills in handball among young children aged between12to14years old. Thus; they suggest that they should advise the intrusion of small games in the teaching of the subject (sports and physical education) even to the primary level due to its efficiency in the teaching and learning process.

الكلمات المفتاحية

الألعاب الصغيرة، الصفات البدنية،المهارات الأساسية ، درس التربية البدنية والرياضية.