مجلة الامتياز لبحــوث الاقتصاد والادارة
Volume 2, Numéro 2, Pages 192-207

دور الذكاء التنافسي في تعزيز سمعة المنظمة: دراسة تطبيقية على الشركة الجزائرية للهاتف النقال موبيليس، وكالة ورقلة- من وجهة نظر موظفيها

الكاتب : إلهام منصوري . شيماء منصوري .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى الأهمية التي توليها الشركة الوطنية للهاتف النقال موبيليس لموضوع الذكاء التنافسي من حيث (ذكاء المنافسين، الذكاء التكنولوجي، ذكاء السوق) وعلاقة ذلك بتعزيز سمعتها ، وقد أجريت الدراسة على موظفي شركة موبيليس وكالة ورقلة، حيث بلغ عددهم 16 موظفا وموظفة. وقد جمعت البيانات عن طريق تصميم استبيان خصص جزء للذكاء التنافسي وخصص الجزء الثاني منه لسمعة المنظمة، وأسفرت نتائج اختبار العلاقات عن وجود علاقة معنوية بين الذكاء التنافسي وسمعة المنظمة إذ حققت نتيجة الارتباط(68%)، كما تبين أن هناك أثر للذكاء التنافسي بجميع مكوناته في دعم سمعة الشركة محل الدراسة. This study aimed at identifying the importance that Mobilis assigns to the subject of competitive intelligence in terms of competitors intelligence, technological intelligence, market intelligence and the relationship of this to enhance its reputation. The study was conducted on the employees of Mobilis Ouargla Agency, which numbered 16 employees .The data were collected by designing a questionnaire devoted to a part of competitive intelligence, the second part was devoted to the reputation of the organization. The results of the relationship test revealed a significant correlation between the competitive intelligence and the reputation of the organization, the correlation result (68%) was found to have an effect on competitive intelligence in all its components. It has also been shown that there is an impact of competitive intelligence in all its components in supporting the reputation of the company under study.

الكلمات المفتاحية

الذكاء التنافسي، سمعة المنظمة، الشركة الجزائرية للهاتف النقال موبليس. competitive intelligence, reputation of the organization, Algerian mobile phone , Mobiliss.