المجلة الأكادمية للبحوث القانونية والسياسية
Volume 2, Numéro 2, Pages 55-65
2018-09-30

التلوث الإشهاري

الكاتب : عبد الله حساين .

الملخص

يعتبر الإشهار من أهم الوسائل الترويجية في عصرنا الحالي، يستخدمه المعلنون لامتداح سلعهم أو خدماتهم و إبراز تفوقها على السلع أو الخدمات المنافسة لها في السوق. و للإشهار أنواع عديدة، أهمها الإشهار عبر الشوارع و الطرقات عن طريق اللافتات الإشهارية و الملصقات الجدارية، هذا النوع من الإشهار قد يسبب إزعاجا للأفراد و يلحق بهم ضررا و بالبيئة المحيطة بهم لذلك اعتبر على أنه نوع من التلوث، و هو التلوث البصري و قد سمي بالتلوث الإشهاري و هو مفهوم جديد ظهر و تطور بتطور الإشهارات و انتشارها الهائل، لذلك وجب تنظيمه و الحد من انتشاره العشوائي و ذلك بضرورة وضع قواعد قانونية صارمة لذلك. Abstract : Advertising is one of the most important promotional tools in our present age, used by advertisers to praise their goods or services and to highlight their superiority over competing goods or services in the market. Advertising has many types, the most important is advertising through the streets and roads by the advertisement signages and posters, this kind of advertising may cause discomfort to individuals and damage to them and to the environment surrounding them so it’s considered as a kind of pollution, the visual pollution, and it has been called advertising pollution, it’s a new concept emerged and developed with the development of advertising and his huge spread, so it must be organized and must reduce his indiscriminate spread with strict legal rules.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الإشهار، اللافتات الإشهارية، التلوث البصري، التلوث الإشهاري. Key words: The advertising, the advertisement signages, the visual pollution the advertising pollution.