مجلة العلوم الإدارية والمالية
Volume 1, Numéro 1, Pages 172-198
2017-12-31

تأثير واقع إدارة الوقت لدى العاملين بجامعة فلسطين

الكاتب : حازم احمد فروانة .

الملخص

يعد عامل الوقت موردا هاما من الموارد المختلفة المستخدمة في أي منظمة وعلي هذا فإن مشكلة تنظيم الوقت وعامل الوقت لا يختلف في أهميته عن المشكلات الإدارية الأخرى التي تواجه كل فرد في عمله اليومي وبالتالي فإن هذه المشكلة تشبه المشكلات الأخرى في المؤسسات كما أنها يجب أن تخضع للأسس والمبادئ العلمية المطبقة في مجال الإدارة والأعمال فهي تحتاج إلي تشخيص وتحليل وتخطيط وتنظيم ورقابة، فتنظيم عامل الوقت أمر ضروري جداً لتحقيق النجاح في العمل وإن إدراك الفرد للمهارات التنظيمية السليمة في أداء الأعمال هو أحد العناصر الهامة للنجاح في دنيا الأعمال. لذلك يجب أن يكون كل فرد في المنظمة قادراً علي عامل وتنظيم الوقت بكفاءة وفاعلية. The time factor is an important resource of the various resources used in any organization. Therefore, the problem of time management and time factor is not different in importance from the other administrative problems that face each individual in his daily work and therefore this problem is similar to other problems in institutions and it must be subject to the basics And the scientific principles applied in the field of management and business they need to diagnose, analysis, planning, organization and control, regulating the time factor is very necessary to succeed in the work and the individual's perception of sound organizational skills in the performance of business is an important element of success in the business world. Therefore, every individual in the organization must be able to work and organize time efficiently and effectively.

الكلمات المفتاحية

إدارة الوقت، الهرم التنظيمي، تنظيم الوقت، تخطيط الوقت. Time Management, Organizational Pyramid, Time Management, Time Planning.