مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية
Volume 4, Numéro 9, Pages 62-79
2018-12-18

دور تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تحسين أداء المنظمات المعاصرة

الكاتب : الطاهر غراز .

الملخص

الملخص: يشهد العالم اليوم تغيرات هامة حيث تشكل تكنولوجيا المعلومات والاتصال الأداة الرئيسية والعامل المؤثر على البيئة التي تعمل فيها المنظمات، فقد ازدادت سرعة التغير التكنولوجي في قطاع الإنتاج والخدمات ازديادا كبيرا خلال العقدين الأخيرين، وهذا يعني أن تكنولوجيا المعلومات والاتصال تتيح مجالا كبيرا للابتكارات والإبداع والتحسينات في العديد من القطاعات التي يمكن أن تستخدم فيها، حيث لعبت دورا أساسيا في تطوير وتحسين أداء المنظمات وجعلها تحقق الريادة المنشودة. وتأسيسا على ما سبق نهدف من وراء هذا المقال إلى توضيح الإستراتيجيات التي تساهم في تعزيز الإبداع بالمنظمة، وإبراز أهم التطبيقات الملموسة لتكنولوجيا المعلومات على إدارة و تنمية الموارد البشرية، وكذا توضيح التغيرات الأساسية المطلوبة من الهياكل التنظيمية للمؤسسات لبناء قاعدة تنافسية تسمح لها بالدخول في عالم المنظمات المتميزة، بالإضافة إلى الكشف عن التحديات التي تواجهها المنظمات المعاصرة في ظل نمو السوق المعرفية. Summary: The world is witnessing significant changes. Information and communication technology is the main and influential factor in the environment in which organizations work. The pace of technological change in the production and services sector has increased dramatically over the past two decades. This means that ICT offers a great deal of innovation, Of the sectors in which they can be used, as they have played a key role in developing and improving the performance of the organizations and making them achieve the desired leadership. The aim of this article is to clarify the strategies that contribute to enhancing the organization's creativity, highlight the most important applications of information technology to human resource management and development, and clarify the basic changes required from the organizational structures of the institutions to build a competitive base that allows them to enter the world of distinguished organizations. Identify the challenges faced by contemporary organizations in light of the growth of the knowledge market.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الريادة، المعرفة، الإبداع، تقنية المعلومات والاتصالات، المؤسسة، الميزة التنافسية. ; Keywords: Leadership, knowledge, creativity, information and communication technology, enterprise, competitive advantage.