دراسات وأبحاث
Volume 10, Numéro 4, Pages 643-659

الرحلة السفارية المغربية ودورها في إثراء المجال العلمي والأدبي خلال القرن التاسع عشرthe Moroccan Safari Journey And Its Role In Enriching The Scientific And Literary Field During The Nineteenth Century

الكاتب : أحمد سرير سهيلة .

الملخص

الملخّص: عرفت الرحلة المغربية خلال القرن التاسع عشر عدّة تغيرات نتج عنها ظهور نوع جديد من الرّحلات .عرف بالرحلة السّفارية التي كانت وجهتها صوب أوروبا .ولقد كان لها دور مهم في الاطلاع على الحضارة الأوروبية ونقل مظاهرها إلى بلاد المغرب التي كانت في مرحلة الانحطاط والتخلّف .الأمر الذي أدى إلى وعي الفكر المغربي.وذلك من خلال مساهمتها في إثراء المجال العلمي والأدبي .وهذا ما سوف نتعرف عليه من خلال هذه الدراسة . Abstract: : The jorney of morocco during the nineteenth century known several changes resulted in the emergence of a new type of trips know as the safari trip. Which was directed towards Europe and has had an important role in the knowledge of European civilization and the transfer of manifestations to morocco. Which was in stage of decay and underdevelopment. Which led to the awareness of Moroccan thought and that though its contribution to enriching the scientific and lirerary field and this is what we will learn through this study.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : المغرب، أوروبا ،القرن التاسع عشر،الرحلة السّفارية . Key words : morocco, Europe, 19 th century, the safari trip.