دراسات وأبحاث
Volume 10, Numéro 4, Pages 515-526
2018-12-15

الملل الأكاديمي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية: دراسة استكشافية - مقارنة بمدينة ورقلة

الكاتب : مريم بوخطة . ربيعة جعفور .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة الحالية لمعرفة مستوى الملل الأكاديمي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية والكشف عن الفروق تبعاً لمتغير التخصص الدراسي(علمي/أدبي)، ولتحقيق أهدف الدراسة تم الاعتماد على مقياس الملل الأكاديمي لــــ " تيسير الخوالدة" (2013) والمكون من (31) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات، وبعد التأكد من خصائصه السيكومترية طبق على عينة قوامها (100) تلميذ بمدينة ورقلة – للموسم الدراسي 2017/2018 اختيروا بالطريقة العشوائية. وباستخدام الأساليب الإحصائية المتمثلة في(اختبار"ت" لعينة واحدة، اختبار"ت" لعينتين مستقلتين) تم الوصول إلى النتائج التالية: - مستوى الملل الأكاديمي لدى عينة الدراسة مرتفع. - توجد فروق دالة إحصائيا في الملل الأكاديمي تبعا لمتغير التخصص الدراسي. ليتم تفسيرها في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة ذات الصلة بموضوع الدراسة. Abstract: The present study aimed to determine the level of academic boredom among high school students in the light of some variables. And to detect the differences in the level of academic boredom according to the variable of the academic specialization (scientific / literary). To achieve the objectives of the study, the criterion of "facilitating the birth" (2013) was based on 31 paragraphs divided into three fields. A sample of (100) students in the city of Ouargla - for the academic year 2017/2018 were chosen randomly. Using the statistical methods of (T test for one sample, T test for two independent samples), the following results were obtained: - The level of academic boredom in the study sample is high. - There are statistically significant differences in academic boredom according to the variable of study specialization. To be interpreted in light of the theoretical framework and previous studies related to the subject of the study.

الكلمات المفتاحية

الملل الأكاديمي؛ المرحلة الثانوية؛ التلاميذ؛ التخصص الدراسي.