دراسات وأبحاث
Volume 10, Numéro 4, Pages 328-338
2018-12-15

دراسة مونوغرافية للفقارة في المجتمع التيميموني

الكاتب : موسى إسماعيل شماخي . جمال معتوق .

الملخص

تعتبر الفقارة في المجتمع التيميموني إرث يمتد إلى العصور السابقة، وقد تعددت الدراسات المحدِدَة لجذور هذا الموروث ومنبع أصوله ،فهناك من يرى أنها تعود إلى اليهود الذين قدموا المنطقة واستغلوا مياهها الجوفية قبل أن يحاربهم الشيخ المغيلي قبل خمس أو ست قرون، ومنهم من يرى بأن قبائل زناتة هم أول من أسسوا أول فقارة بمنطقة توات الكبرى وبالضبط بتمنطيط أطلقوا عليها اسم فقارة هنو، قبل أن يطردهم اليهود و يرحلون و يقطنون منطقة تيميمون مؤسسين عديد الفقاقير، وهناك من يرى بأنها تعود إلى الفارسيه الذين جلبوها الى العراق ثم انتقالها الى مصر بالصحراء فليبيا فالجزائر. إنه وبالرغم من اختلاف الدراسات المحددة لأصل الفقارات، لكنها جميعا تتفق في شرحها لنمط عملها كنظام دقيق يخلفه أنساق عديدة من القوانين الفرعية نذكرها في الآتي: 1) نظام اقتصادي: يحوي مجموعة القوانين المحددة لكيفية استغلال المياه، و تقسيمها تقسيما رياضيا عادلا حسب مساهمات المشتركين. 2) نظام اجتماعيٌ:يأتي متمِّماً و تابعا للنظام السابق، فطريقة التقسيم واضحة المعالم تبعث في النفوس رضاً ما يؤدي إلى السير الحسن لعملية الاستفادة من مياه الفقاقير دون ميدشاكل قد تعصف بالاستقرار المجتمعي. 3) نظام ثقافيٌّ:إن تداخل النظامين السابقين معا و تكرر هاته الممارسات السوسيواقتصادية يُصيِّرُ من هذا النظام الدقيق (الفقارة) قيمة من القيم المجتمعية الهامة والمحدِدَة لهوية المجتمع وضمان اسقراره. إذن فالفقارة ليست وسيلة للسقي وفقط بل إحدى العوامل المشكلة و المحددة لهوية المجتمع التيميموني و أيّ خلل بها يؤدي بالضرورة إلى خلل في توازن هذا المجتمع. There are many studies of the roots of this heritage and the source of its origins. Some believe that it belongs to the Jews who came to the area and used their groundwater before they were fought by " Sheikh Maghili " five or six centuries ago, Some of them believe that the tribes of " Zenata " are the first to establish a period in the " Greater Toaut region " in the name of "hennou " In the area of Tamantitit, Before they were expelled by the Jews They then head to the "Timmimun area " and build " fgagire ", and there are those who think that belong to the Persians Who came to Iraq, Egypt, Libya and Algeria with this legacy Although different studies of the origin of the " fgagire " differ, they all agree to explain the pattern of their work as a precise system followed by several types of sub-laws, as follows: 1) Economic system: It contains a set of laws for the use of water, and a fair mathematical division according to participants' contributions. 2) Social system: Complementing and following the former regime, a clear way of division gives satisfaction to the good conduct of the process of taking advantage of the water of " fgagire ", without meddles that may disturb the stability of the community. 3) Cultural system: The overlap of the two former systems together and the repetition of these socio-economic practices becomes the value are important and specific to the identity of the community and ensure its stability. Therefore, " fgagire " is not a means of watering, but rather one of the factors that and specific to the identity of the Tamimuni society and any defect that necessarily leads to imbalance in this society.

الكلمات المفتاحية

الفقارة. القيم.، المجتمع. تيميمون.، الهوية.