دراسات وأبحاث
Volume 10, Numéro 4, Pages 135-143
2018-12-15
الكاتب : دعيدش عبد السلام .
ملخص: تسعى هذه الدراسة إلى بحث أشكال العنف (اللفظي والنفسي) الأكثر انتشارا في مدارس التعليم المتوسط وتشخيص مصادره، واعتمد في ذلك المنهج الاستكشافي، من خلال تطبيق مقياس العنف المدرسي يحتوي على (60) بند تتوزع على ست محاور تشمل العنف اللفظي والنفسي الصادر من أعضاء الإدارة المدرسية، المدرسين وجماعة الأقران، على عينة قوامها (298) تلميذ. وخلصت الدراسة إلى تعدد العنف في البيئة المدرسية ليشمل كل الفاعلين فيها، ومعاناة التلاميذ من العنف اللفظي والنفسي بنسب متقاربة. حيث تراوحت نسب ضحاياه في مجملها بين (9,4%) كحد أدنى لضحايا العنف النفسي الصادر من جماعة الأقران و(16,18%) كنسبة أعلى لضحايا العنف اللفظي الصادر من الإدارة والمدرسين Abstract : This study seeks to study the most prevalent forms of violence (verbal and psychological) in the schools of middle education and the diagnosis of its sources. The study present adopted the exploratory research approach, through the checklist of school violence which includes 60 items divided into six axes including both verbal and psychological violence sorted out from the members of the school administration, teachers and peers, on a sample of 298 pupil. The study concluded that there is a multiplicity of sources of violence in the school environment to include all its actors, and the pupils' suffering from verbal and psychological violence at close rates among them. With a total of its victims at a minimum rate of 9.4% from peer violence and 16.18% as a maximum rate of verbal violence from the administration and teachers
الكلمات المفتاحية: العنف المدرسي ، تلاميذ المدارس المتوسطة ، مصادر العنف المدرسي
الهلي مصباح
.
الشايب محمد الساسي
.
ص 15-24.
بهرام أمينة
.
شريفي علي
.
ص 176-201.
بهرام أمينة
.
شريفي علي
.
ص 363-380.
رحمون محمد
.
غربي صباح
.
ص 29-42.