العمدة في اللسانيات وتحليل الخطاب
Volume 2, Numéro 3, Pages 18-32

De L’argument Ad Hominem Dans Les Débat Politique Français Le Cas Du Débat De L’entre Deux-tours De L’élection Présidentielle De 2012 Entre Nicolas Sarkozy Et François Holland

Auteurs : أ / شيخ Chikh طالبي Talbi .

Résumé

This article focuses on the face-to-face analysis between François Hollande (now FH) and Nicolas Sarkozy (NS), during the French election that took place on May 2, 2012. This study will guide us to analyze how presidential candidates multiply their argumentative strategies of paralogism deployed to reach the end of their arguments to convince the audience during the interaction in this debate and encourage them to adhere to their theses. Among these strategies, the argument ad hominem, often recognized as less correct or even misleading used to attack the opponent by any kind of intimidation through the defects of his personality, to consolidate his plea or reinvest as against argument. The aim of this study is to analyze the different ad hominem arguments and evaluate them in the speeches of the two candidates during this decisive debate before the 2nd final round. تتمحور هذه المقالة حول دراسة تحليلية للمواجهة الأخيرة لما بين الدورين بين المتنافسين الأخيرين فرانسوا هولاند ونيكولا ساركوزي ، خلال الانتخابات الرئاسية الفرنسية التي جرت في 2 مايو 2012. ترشدنا هذه الدراسة إلى تحليل كيفية استعمال المرشحين الرئاسيين لاستراتيجيات الاستدلال المغالطة وذلك من أجل إقناع الجمهور بآرائهم خلال التفاعل في هذه المناقشة وتشجيعهم على الوثوق بأطروحاتهم. من بين هذه الاستراتيجيات ، فإن حجة "الهجوم على الشخصية" والتي غالباً ما تكون مضللة تستخدم لمهاجمة الخصم و دحض أدلته من خلال عيوب شخصيته ، أو تصرفاته. الهدف من هذه الدراسة هو تحليل مختلف هذه الحجج القائمة على"ا لهجوم على الشخصية" وتقييمها في خطابات المرشحين خلال هذه المناقشة الحاسمة قبل الانتخابات الفعلية

Mots clés

النقاش, الخطاب, الاستدلال, التضليل, الهجوم على الشخصية, الانتخابات debate, speech, argumentation, paralogism, ad hominem, election.