التعليمية
Volume 8, Numéro 4, Pages 136-146

مسرحة الحكاية الشعبية وعلاقتها بتنمية مخيال الطفل

الكاتب : صالح قسيس .

الملخص

الملخص: يعدّ المسرح الموّجه للطفل من أهم الآليات الفنية التي تضطلع بتنميّة قدرات الملكات الفكرية للناشئة ،لذا لم يكن مارك توين مبالغا حين ذهب إلى أن مسرح الطفل هو أعظم الاختراعات في القرن العشرين ،ووصفه بأنّه أقوى معلم للأخلاق وخير دافع عن السلوك الطيب،اهتدت إليه عبقرية الإنسان لأنّ دروسه لا تلقن بالكتب بطريقة مرهقة أو في المنزل بطريقة مملّة ،بل بالحركة المتطوّرة التي تبعث الحماسة. وتتعاظم مقاصد هذا المسرح لأنّه وسيلة تربويّة يدخل في نطاق التّربية الجماليّة والتربيّة الخلقيّة ،فضلا عن مساهماته الفعّالة في التّربية العقلية ،وفي تنمية وتنشيط الخلق الفني ،وبالتالي يلعب دورا هاما في تكوين اتجاهات الطفل وميوله وقيّمه ونمط شخصيته ،هذا ما جعل عبد الفتاح اسماعيل عبد الكافي يشير إلى أنّ مسرح الطفل يجمع بين التسليّة والتّفكه والمعلومات واللّعب والقدوة الحسنة والسلوكيات الرّفيعة ،وعلى هذا الأساس تأتي هذه المداخلة للوقوف على إشكالية مسرحة الحكاية الشّعبية وعلاقتها بمخيال الطفل وبتنميّة ملكاته الفكريّة . Summary: The child-oriented theater is one of the most important mechanisms for the development of the intellectual property of the young, so Mark Twain was not exaggerating when he said that the theater of the child was the greatest invention of the twentieth century, and described it as the strongest teacher of morality and good defended good behavior, Because his lessons do not teach books in a cumbersome way or at home in a boring way, but in the sophisticated movement that inspires enthusiasm. The aims of this theater are increasing because it is an educational tool that falls within the scope of aesthetic education and moral education, as well as its active contributions to mental education and in the development and stimulation of artistic creation, and thus plays an important role in shaping the child's attitudes, tendencies, values and personality. Indicates that the theater of the child combines entertainment, understanding, information, play, good example and high behaviors, and on this basis comes this intervention to find out the problematic issue of the story of the people and their relationship to the imagination of the child and the development of intellectual property .

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : الطفل ؛ الحكاية الشعبية ؛ مسرحة الحكاية ؛ التعلميّة ؛ التعليمية ؛ مخيال الطفل