العلامة
Volume 3, Numéro 1, Pages 165-172
2018-06-01

الاستعمال اللغوي في الخطاب التربوي -نموذج مستعملي اللغة العربية -

الكاتب : مولاي احفيظ مدني علوي .

الملخص

الملخص: نتطرق في هذه المداخلة إلى الاستعمال اللغوي في الخطاب التربوي في المغرب، ونخصص حديثنا عن نموذج مستعملي اللغة العربية، منطلقين من فرضية مفادها أن تمكُن المتعلمين من اللغة العربية وثيق الصلة باستعمالها لغويا في الخطاب التربوي، خاصة منه، الموظف في العملية التعليمية التعلمية، ولهذا الغرض تروم هذه المداخلة تلمس واقع استعمال العربية في الخطاب التربوي، سواء المنْتَج من لدن المتعلم أو من قبل المدرس، وتأثير ذلك في جودة امتلاكهما لناصية العربية، ونختم المداخلة بسبل تطوير مهارة التواصل اللغوي حتى يتم تأهيل متعلمي اللغة العربية لتعلم جيد، يساعدهم على حسن استعمالها الاستعمال الأمثل، وعلى هذا النحو نثير جملة من الأسئلة من قبيل: ما مزية اللغة العربية إذا لم يتم استعمالها لغويا في الخطاب التربوي؟ أليست مزية امتلاكها هي التواصل بها شفهيا؟ ألم يرتبط تألق اللغة العربية في الماضي، وتأنقها باستعمالها من لدن أبناء جلدتها؟ كيف هو واقع اللغة العربية على مستوى الاستعمال اللغوي لدى متعلميها؟ ما وضع مهارة التعبير الشفهي بين مكونات تدريس مادة اللغة العربية مقارنة مع التعبير الكتابي؟ متى نتحدث بانسيابية بالعربية في خطاباتنا التربوية؟ Abstract : In this intervention we talk about the linguistic use of educational discourse in Morocco, and we specify our talk to the Arabic language users as an example, based on the hypothesis that learners' good mastery of Arabic language is strongly related to linguistic use in the educational discourse, and especially the use which is engaged in the educational learning process. Therfore, this paper highlight the status of the use of Arabic in educational discourse, be it the learners use or the teachers, and the impact of this use on the quality of their language proficiency. In the conclusion، steps of improving linguistic communication skill are explored in order to make Arabic language learners learn best، to be able to use it in the best way. In this vein the questions that are likely to be given are as the following: What is the purpose of Arabic if it is not used linguistically in educational discourse?Is it not the purpose of mastering Arabic mastering how to use it in the oral communication?Was not it the reason behind the importance and the dominance of Arabic its use by the real native speakers ? How is the status of Arabic in the level of linguistic use among its learners ? what is the status of the oral exprission skill among the components of teaching Arabic in comparaison to written exprission skill?Is it not the time to give more interest to oral exprission and develop the quality of teaching Arabic ?When are we going to speak Arabic fluently in our educational discourse?

الكلمات المفتاحية

الاستعمال اللغوي - الخطاب التربوي - مستعملي اللغة- العربية