العلامة
Volume 3, Numéro 1, Pages 73-86

واسيني الأعرج وإشكالية التجنيس الآليات والمستويات

الكاتب : نورة بعيو .

الملخص

Abstract : In this essay, it is entended to focus some characteristics of the nvelistic writings of Wassini Elarradj, who always surprises us by his own application of language, transgressing the habitual use of it, on both rhetorical and semantical levels, through his créative language which confirms his cognitive faculties and the depth of his références, which enables him to overstep our modernism and créate his own by using the diferent technical means offered by modernism as departure towards the infinit worlds of the post-modernist intellect, after the prédominance of the poétical over most of his novels, for his use of the technics of intertextuality, and paratext, and through the interaction of the poétical and the narrative at the phonétical contemplative and thématical level, so as to reach the poétical fonction in his novels. الملخّص : نحاول في هذا المقال التركيز على بعض سمات الكتابة الروائية عند المبدع واسيني الأعرج، الذي يفاجئنا في كلّ مرّة بممارسة لغوية جديدة تخترق المألوف، بلاغة ودلالة، عبر اللغة الإبداعية التي تؤكّد قدراته المعرفية ومرجعياته العميقة بهدف تجاوز حدود الحداثة ليخلق حداثة خاصّة به، عندما يستثمر كلّ التقنيات التي توفّرها له طروحات الحداثة كمنطلق لطرق العوالم اللامتناهية للفكر ما بعد حداثي، فقد هيمن الشعريّ على أغلب رواياته باعتماد آليتي التناص والمناص وكذلك عبر تفاعل الشعريّ مع السرديّ على المستوى الصوتيّ والتأمّليّ والموضوعاتيّ، لنخلص إلى وظيفة الشعريّ في هذه الروايات.

الكلمات المفتاحية

: Language novelistic, modernism, post-modernism poétical, intertextuality, paratext, dominant value, thématical اللغة الروائية، الحداثة، ما بعد الحداثة، التجنيس، الشعريّ، التناص، المناص، القيمة المهيمنة الموضوعاتيّ.