La revue de la Communication et du Journalisme
Volume 4, Numéro 3, Pages 91-104

إشكاليات منهجية في أطروحات الدكتوراه لعلوم الإعلام والاتصال بالجزائر

الكاتب : فلاق أحمد . خالد لعلاوي .

الملخص

الملخص : تعاني بحوث الدكتوراه في علم الإعلام والاتصال في الجزائر، تحديدا، من نقائص شديدة منذ سنوات، مردها تراكمات عملية (ممارساتية) شوهت كثيرا التخصص إلى الحد الذي طرح بشدة فكرة جدوى هذه البحوث التي انتقلت من محاولة تقديم الإضافة إلى مجرد بحث إداري الهدف منه الحصول على الشهادة فقط وإن على حساب علمية البحث وسمعة التخصص في حد ذاته. فعند الاطلاع على بحوث الدكتوراه يمكن اكتشاف مواطن خلل كثيرة تطرح بشدة إشكالية التكوين العلمي في مجال علوم الإعلام والاتصال في الجزائر وبالخصوص ذلك المرتبط بعملية البحث كنشاط فكري ومنهجي يستهدف تقديم الإضافة. وتسعى هذه الدراسة إلى طرح إشكاليات منهجية بتناول الأخطاء الفكرية والمعرفية لهذه الأطروحات. Abstract Most of Algerian's PhDs research in information and communication sciences witness serious imperfections, since several years ago. This is due to the accumulation of disturbing patterns of behavior in this specialty. This situation leads to the idea of the feasibility of such research, which are concerned to bring up an added value to the field, but they are considered just as an administrative process to get the diploma right now. Unfortunately, researchers have deviated their role, even at the expense of the scientific research process and the reputation of this specialty as well. During reviewing PhD dissertations, we can easily detect several problems related to the academic training at information and communication sciences departments in Algeria. Some problems are related to the research methodology process, the present research paper seeks to discuss methodological problems and focusing on the intellectual and cognitive errors of these dissertations.

الكلمات المفتاحية

Problems- Methodology- Dissertations- Phd- Research ; إشكاليات – منهجية - أطروحات – دكتوراه – بحوث.