مجلة الحكمة للدراسات الاعلامية والإتصالية
Volume 6, Numéro 4, Pages 152-167
2018-10-31

أهمية الإستراتيجية الاتصالية المعلوماتية للمنشأة الصناعية

الكاتب : شكركر عبدالسلام .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى الخوض في مفهوم الإستراتيجية الاتصالية المعلوماتية، باعتبارها عملية أساسية للمنشأة الصناعية العصرية، وآلية فعّالة تستخدمها إدارة المؤسسة في تأدية وظائفها الأساسية والتنسيق فيما بينهما.(التنظيم، التخطيط، التسيير، الحصول على المعلومة واتخاذ القرار، والمراقبة)، وذلك تأكيدًا بقدرة العملية الاتصالية كظاهرة اجتماعية في تحقيق الفعَّالية في تسيير الوظائف الإدارية المختلفة، وإيمانًا كذلك بأنَّ إستراتيجيات الاتصال الفعّال كنمط للتسيير الإداري وكمعطى إستراتيجي في دعم وتنفيذ إستراتيجية المؤسسة العامة، لبلوغ أهدافها المبرمجة والمسطرة. وقد تزايد الإهتمام بموضوع الإستراتيجية الاتصالية وأهميتها بالنسبة للمنشأة، بعد التطور المتزايد والمتسارع الذي تشهده هذه الأخيرة، وكذا تعقّد بيئتها وكبر أحجامها واتساع أنشطتها وما نتج منها من اتساع الفجوة وتباعد في القيادات الإدارية العليا عن الأطر التنفيذية، وأيضًا نظرًا لما تقوم به إستراتيجيات الاتصال من دور هام في التنسيق ما بين نقاط القوة للمنشأة والفرص المتاحة، ومن أجل فعّالية هذا التنسيق تقوم المنشأة بجمع المعلومات ومعالجتها وتحليلها، بهدف اتخاذ قرارات سليمة وإستراتيجية للوصول إلى نتائج وأهداف تم رسمها على ضوء الإستراتيجية العامة للمنشأة. Abstract: This scholar paper aims to explore the concept of communication and information strategy, as a basic process for the modern industrial institution. It is an effective mechanism used by the management of institutions in performing their fundamental functions and cooperating each other (organization, planning, management, access to information, decision making, monitoring), more than that to insure the ability of the communication process as a social phenomenon in order to achieve effectiveness in managing various administrative functions, and it is clearly that the effective communication strategies as a management style and as a strategic element would support and implement General Institutions Strategies, to realize the highlighted aims. The importance of communication strategy as a subject related to different establishments has been raised recently, following the increasingly remarkable quick development witnessed by the latter, as well as the complexity of its environment, its big size, its extended activities, adding to that all what has been resulted as gap widening and senior administrative leadership divergence from the executive frameworks. Moreover, the important role of communication strategy lied in coordinating between the strong points of the industrial institution and the opportunities available in terms of the effectiveness of the institutions coordination to collects, process and analyzes the information, in order to make strategic decisions to achieve results and objectives in the light of the overall strategy of the institution.

الكلمات المفتاحية

اتصال مؤسسة ; الإستراتيجية ; الإستراتيجية الاتصالية ; اتخاذ القرار ; المعل ; مة