تنمية الموارد البشرية
Volume 13, Numéro 3, Pages 203-216
2018-11-30

دلالات القيم الواردة في منهاج اللغة العربية للسنة الأولى من التعليم الابتدائي بمعيار صنافة " كراتوول" للأهداف الوجدانية

الكاتب : Cheddani Aomar .

الملخص

• ملخص : يستهدف موضوع المقال وصف وتقويم برنامج اللغة العربية للسنة الأولى ابتدائي لإبراز مدى قدرة المعلم على أجرأة نشاطاته الصفية واللاصفية لتحقيق الأهداف الوجدانية وفق صنافة " كراتوول " قي مستوياتها الأربعة، وذلك باستكشاف مؤشرات القيم و مؤشرات الكفاءات الشاملة وملمح التخرج الواردة في الوثائق البيداغوجية المرافقة . • ABSTRACT : This article aims at synthesising and evaluating the Arabic language curriculum of the first year of elementary school in order to shed light on the teacher’s ability to convert values into operational objectives in his/her formal and informal activities according to the four levels of KRATHWOHL’s taxonomy in the affctive domain. In doing so, we shall explore indicators of values and global competences as well as those of the output profile indicated in the pedagogical and accompanying documents.

الكلمات المفتاحية

• كلمات مفتاحية: دلالة؛ قيم؛ منهاج ؛ تعليم ابتدائي ؛ كفاءة شاملة. • Key-words: significance; values; curriculum; elementary teaching ; global competence.