تنمية الموارد البشرية
Volume 13, Numéro 3, Pages 104-123
2018-11-30

الذكاء الوجداني والقلق من الرياضيات

الكاتب : Cherfaoui Rabah .

الملخص

الملخص: الرياضيات من أكثر المواد أهمية في حياة الإنسان، فهي العلم الذي تستند إليه جميع العلوم الأخرى، كما أنها لغة رمزية شاملة لكل الثقافات والحضارات، فهي الأساس في تقدم الفكر الإنساني. وما حققته الثورة العلمية في السنوات الأخيرة في علوم الأرض وعلوم الفضاء لخير دليل على أهمية الرياضيات، إنها لغة العقل لذلك بات لزاما على سائر العلوم الأخرى سواء كانت طبيعية أم إنسانية أن تستفيد من هذه المادة التي هي بحق سيدة العلوم و خادمتها. وعلى الرغم من الأهمية المتزايدة للرياضيات نجد الكثير من التلاميذ و الطلبة رغم امتلاكهم للذكاء والتمتع بالقدرات العقلية الجيدة يعانون من صعوبة في تعلمها والنفور منها، وهو ما نطلق عليه القلق من الرياضيات، الشيء الذي دفع بالمختصين في علم النفس وعلوم التربية بالبحث عن عوامل أخرى تساعد على تعلم الرياضيات والإقبال عليها خاصة بعد ظهور دراسات وبحوث تؤكد أن الإنسان لا يتمتع بنوع واحد من الذكاء كما كان يعتقد سابقاً، بل يتمتع بأنماط متعددة من الذكاء يتعامل بها مع المواقف الحياتية التي تواجهه. لذلك ظهرت أصوات علمية تنادي بضرورة التخلي عن النظرة القاصرة التي ظلت سائدة لفترة طويلة من الزمن والتي اختزلت مفهوم الذكاء في الجوانب المعرفية فقط، مع إهمال الجوانب الوجدانية والانفعالية. Abstract: Mathematics is one of the most important subjects in human life. It is the science on which all other sciences are based. It is also the symbolic language of all cultures and civilizations. It is the foundation of the advancement of human thought and the scientific revolution in recent years in the sciences of earth and space sciences. , It is the language of reason so it is imperative for all other sciences, whether natural or human to benefit from this article, which is really the lady of science and her servant. Despite the increasing importance of mathematics, many students and students, although they possess intelligence and good mental abilities, have difficulty learning and disobeying them, which is called the anxiety of mathematics, which prompted the specialists in psychology and education sciences to search for other factors that help to learn mathematics and turn it on especially after the emergence of studies and research confirms that the human does not have one kind of intelligence as previously thought, but enjoy multiple types of intelligence deals with the life situations that face. Therefore, scientific voices emerged calling for the need to abandon the narrow view that prevailed for a long period of time, which reduced the concept of intelligence in the cognitive aspects only, while neglecting the emotional and emotional aspects.

الكلمات المفتاحية

الذكاء الوجداني ; القلق من الرياضيات