مجلة المواقف
Volume 13, Numéro 2, Pages 233-259

حوكمة المكتبات العمومية في الجزائر: أي دور في تحسين الأداء؟ (المكتبة الرئيسية للمطالعة العمومية لولاية تبسة أنموذجا )

الكاتب : صدّار نور الدين . رحال سليمان .

الملخص

Abstract: Governance has emerged in recent years as synonymous of effective management and good administration of public sector. This concept has received wide attention from international organizations, experts and academics, And has been Appeared in the economic sector to encompass virtually all areas of activities and services, and in all sectors. This study attempts to highlight the effects of applying the principles of governance, as transparency, accountability, participation and the role of the boards to improving the image of public libraries in Algeria. And therefore improving their performance and ensuring the quality of their services by taking the main library of public reading in the state of Tebessa as a model of study. Adopting a quantitative approach use analytical descriptive method. A questionnaire was used to measure the extent to which the principles of governance were applied to the library staff, and the standard tool LibQual+® was used to assess performance in the public library under study. Key words: Public reading library, Governance principles, Quality of service, Performance, Algeria. الملخص: برزت الحوكمة في السنوات الأخيرة باعتبارها مرادفا للفعالية في التسيير، وحسن تدبير الشأن العام، ولقي هذا المفهوم اهتماما واسعا من قبل المنظمات الدولية، والخبراء والأكاديميين على حدٍ سواء، وكانت بداية ظهوره في القطاع الاقتصادي ليشمل بعدها تقريبا جميع مجالات الأنشطة والخدمات، وفي جميع القطاعات. تسعى هذه الدراسة إلى إيضاح دور مختلف مبادئ الحوكمة؛ من شفافية، ومساءلة، ومشاركة، وقيام مجلس التوجيه بمهامه في تحسين الصورة الذهنية لمكتبات المطالعة العمومية بالجزائر، وبالتالي تحسين أدائها وضمان جودة الخدمات التي تقدّمها، وذلك بأخذ المكتبة الرئيسية للمطالعة العمومية لولاية تبسة كأنموذج للدراسة، واعتماد منهج كمّي يستخدم الأسلوب الوصفي التحليلي. كما تمّ استخدام استبيان لقياس مدى تطبيق مبادئ الحوكمة موجه للعاملين بالمكتبة، واستخدمت الأداة المعيارية LibQual+® لتقييم الأداء بالمكتبة العمومية محل الدراسة. الكلمات المفتاحية: مكتبة المطالعة العمومية، مبادئ الحوكمة، جودة الخدمة، الأداء ، الجزائر.

الكلمات المفتاحية

مكتبات المطالعة العامة ;الحكامة ; الأداء ; جؤدة الخدمات