مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 3, Numéro 3, Pages 107-125
2018-09-01

مسؤولية مالـــك السفينــة عــن أضــرار التلـــوث بالوقــــود Responsablite´ Des Proprietaires De Navires Pour Les Dommages Dus A La Pollution Par Les Hydrocarbures

الكاتب : عبد العزيز قرشوش .

الملخص

الملخص: تعتبر مشكلة التلوث بالوقود من أشد المشاكل التي تواجه المجتمع الإنساني الحالي من حيث تعقيداتها كون هذا المجتمع في حاجة ماسة للوقود باعتباره أكبر مصادر الطاقة وحيث أن هذه المادة المُلَوِثَة تُنقَلُ بحرا نظرا لكمياتها وأحجامها الهائلة في سفن ضخمة (ناقلات البترول) ،فإن احتمالات تسربها إلى مياه البحار واردة جدا، سواء بالإهمال أو العمد أو التصادم بين السفن هذا من جهة ،ومن جهة أخرى فإن نفس المجتمع الإنساني في حاجة إلى بيئة بحرية نظيفة على اعتبار أن البحر لم يعد طريق مواصلات فحسب بل هو مخزنا هائلا للثروات والموارد الطبيعية ،وكذا مصدرا للدخل القومي خصوصا للدول الساحلية وللتوفيق بين هذين القصدين وجب إيجاد نصوص قانونية تسعى لمنع التلوث قبل حدوثه ،وكذا قواعد تضبط المسئولية عن المتسبب فيه بهذه المادة ،وتحدد التعويضات اللازمة عن هذه الأضرار،وإجراءات تحصيلها لذا فقد سعى المجتمع الدولي من خلال العديد من الاتفاقيات المتتالية لضبط هذه الأمور ،كان أمها اتفاقية بروكسل 1969 عن مسئولية مالك السفينة عن لأضرار التلوث بالوقود وبروتوكول 1992 المكمل لهذه الاتفاقية . وحيث سلك المشرع الجزائري نفس المسلك في القانون البحري ونص على موضوع التلوث بالوقود محددا مسئولية مالك السفينة عن تسرب الوقود المسبب لضرر التلوث،وعالج كافة الحالات ومنظما للإجراءات والقواعد التي تمنع التلوث قبل حدوثه وأخرى للمسئولية والتعويض عن الأضرار التي يسببها التلوث بالوقود. The problem of pollution of fuel is considered as one of the most current problems facing the human community in terms of their complexity ,the fact that this society is in dire need of fuel as the largest sources of energy .As these contaminated material are transported by sea because of their enormous quantities and sizes in huge ships (oil tankers), the chances of leaking into the seawater is very contained , whether negligent or willful ,or the collision between ships, this is which one regard . From another regard , the same human society in need of a clean environment on the grounds that the sea is not only a way for transportation it is a huge store of wealth and natural resources , as well as the source of national , income, especially for coastal states . To reconcile these two intent , it must find legal provision seek to prevent pollution before it occurs , as well as the rules regulate the responsibility for causing it by this material , and determine the necessary compensation for the damage and procedures for collection . Therefore , the international community has sought through several successive agreement to control these things , the most important of the Brussels convention 1969 on the responsibility of the ship owner for pollution damage to the fuel , and the protocol in 1992 , supplementing the present convention . And where the wire Algerian legislature same course in maritime law and text on the subject of pollution fuel specific responsibility of the ship owner for fuel leakage causes damage to the pollution , and treat all cases and systematic procedures and rules that prevent pollution before it occurs , and other liability and compensation for damage caused by pollution fuel.

الكلمات المفتاحية

maritime transport ؛ ship ؛ fuel ؛ fuel pollution ؛ pollution damage compensation for pollution . النقل البحري ؛ السفينة ؛ التلوث بالوقود ؛ ضرر التلوث ؛ التعويض عن التلوث. الوقود