مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 3, Numéro 3, Pages 53-69

توحيد الربوبية عند اليهود بين الاعتراف والإيقاف دراسة نقدية

الكاتب : للا عائشة عدنان .

الملخص

إن الغاية من الرسالات السماوية التي أنزلها الله تبارك وتعالى على أنبيائه صلوات الله عليهم أجمعين، هي أن يعرف الناس أن لهذا الكون إلهاً واحداً مالك الملك، خالق كل شيء والقادر عليه، وأنه واحد في ذاته وصفاته وأفعاله، وهو الذي يجب أن يتوجه إليه بالعبادة دون غيره؛ لهذا الغرض بعث الله عز وجل أنبياءه، كل منهم يدعو إلى وحدانيته تعالى وتنزيهه، وأنه سبحانه وتعالى مخالف لكل المخلوقات، وغير مشابه لها، فجميع الرسل والأنبياء قاموا بالدعوة إلى توحيد الله تعالى، وكانت هذه القضية هي الركيزة الأولى لدعوتهم وموضع اهتمامهم، فالدين الذي جاء به النبي موسى عليه السلام لم يشذ عن هذه القاعدة، غير أن اليهود غيروا وحرفوا في عقيدتهم، بحيث أن فكرة توحيد الربوبية أضحت لديهم بعيدة كل البعد عن الحقيقة التي جاء بها النبي موسى عليه السلام، فقدموا الله تعالى في صورة مجسمة، ووصفوه بصفات النقص والضعف والغفلة والجهل...؛ وعلى الرغم من التبديل والتزييف الذي تعرضت له التوراة، نجد في ثناياها نصوصا سلمت من هذا التحريف، تدعو إلى وحدانية الله توحيدا مطلقا خالصا من الند والشريك. The title of the article: The unification of Godliness among the Jews between confession and suspension Critical study ABSTRACT Celestial messages delivered by God (Allah, the almighty) to his prophet (Mohamed Peace and blessing be upon him) aim to get people to know that this universe has a one God (the Owner of all Sovereignty) the creator of everything, the Omnipotent, one in His substance, attributes and acts, and he is the only one who must be worshiped. For this reason, God (Allah) has sent His messengers. Everyone of them calls people to Tawhid (to belief and worship one God) and exalt Him as no one is likened to Him of His creatures. Hence, all the prophets declared the Tanwhid and it was their mandatory basic issue of their (Islamic) propagation (Da’wa) and their central concern. Simultaneously, Moses (Peace be upon him) has never been an exception as his religion was the same. However, Jews have distorted and changed their doctrine so that the Tawhid has become far from the its correct notion that was defined by Moses (Peace be upon him) what led to represent God as incarnated in a body, and they ascribed defection, weakness, inattention and ignorance to Him. Although the the Torah has been a subject to changement and fabrication, we can find implicit texts that recognize this distortion and call for the absolute pure Tawhid of Allah.

الكلمات المفتاحية

الربوبية، اليهود، الشرك، التوحيد