مجلة سوسيولوجيا
Volume 1, Numéro 3, Pages 209-221
2017-12-14

التوافق الدراسي و علاقته بدافعية التعلم لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي الشعب العلمية

الكاتب : وردة مزراق . فاطنة عجوز .

الملخص

هدفت دراستنا إلى التعرف علي طبيعة العلاقة بين التوافق الدراسي و الدافعية للتعلم لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي الشعب العلمية، ومن أجل هذا تم تطبيق مقياسي يونجمان للتوافق الدراسي ومقياس يوسف قطامي لدافعية التعلم على عينة قدرها 100 تلميذ و تلميذة من ثانوية محمد المقراني (البويرة)، و تم اعتماد المنهج الوصفي كمنهج للدراسة، وللمعالجة الإحصائية استعمل معامل بارسون لاختبار فرضية العلاقة و اختبارT لاختبار الفروق لمتغير الجنس و التباين الأحادي فيشر لاختبار الفروق فيما يخص متغير التخصص Our study aimed to identify the nature of the relationship between the academic and motivational compatibility of learning in a sample of students in the second year secondary to the scientific people. For this purpose, the Jungman scale for the scholastic compatibility and the Yusuf Qatami scale for learning motivation were applied to a sample of 100 students and a student from Mohammed al-Muqrani Secondary School. The descriptive approach was adopted as a method of study. For statistical treatment, Parson's coefficient was used to test the relationship hypothesis and T test for gender variance and single-variance differences to test differences in the specialization variable.

الكلمات المفتاحية

التوافق المدرسي - الدافعية - التلميذ