مجلة الامتياز لبحــوث الاقتصاد والادارة
Volume 2, Numéro 1, Pages 316-325

Evaluation Of Corporate Governance Practices In Algerian Small And Medium Sized Enterprises: Case Of An Industry Sme In Chlef تقييم ممارسات حوكمة الشركات في المؤسسات الجزائرية الصغيرة والمتوسطة: حالة الصناعة الصغيرة والمتوسطة في الشلف.

Authors : Boufateh Belkacem . Fellag Nourredine .

Abstract

This study aims to identify the level of corporate governance in Algerian small and medium sector through the theoretical and empirical research. This research used the interview method to collect the essential data of this study, the concerned persons of this study were the general director, the secretary general, the accountant, the employees department chief and the financial and accounting department chief, the results of this paper shows the corporate governance in the studied enterprise are quite good but the mechanisms of corporate governance are not enabled as it should be, the enterprise do not pay importance to the external stakeholders, also this study comes to a result from the theoretical part that the level of corporate governance in Algerian SMEs is still weak, as great efforts need to be provide and do not just depend on released laws and legislations related to corporate governance practices. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد مستوى الحوكمة في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الجزائرية من خلال القيام بدراسة نظرية وتطبيقية في هذا المجال. استعملنا من خلال هذه الدراسة أسلوب المقابلة للحصول على المعطيات والمعلومات اللازمة من أجل القيام بتحديد و تشخيص واقعي لمستوى حوكمة المؤسسات، من خلال المقابلة التي أجريناها مع كل من المدير التنفيذي للمؤسسة، الأمين العام، المحاسب، رئيس مصلحة الموظفين و رئيس مصلحة المالية و المحاسبة توصلنا إلى مجموعة من النتائج مفادها أن مستوى حوكمة المؤسسات جيد نوعا ما، لكن من جانب تبقى آليات الحوكمة غير مفعلة كما يجب، كما أن المؤسسة لا تولي اهتمام كبير لأصحاب المصلحة الخارجيين. كما توصلت هذه الدراسة من خلال الجانب النظري إلى أن مستوى حوكمة المؤسسات لازال ضعيف ولم يرتقي إلى المستوى المنشود و هذا ما يستلزم بذل جهود أكثر من جميع الأطراف الفاعلة، كما أن تطبيق حوكمة المؤسسات غير مرتبط فقط بالقوانين التنظيمية و التشريعية المرتبطة بحوكمة المؤسسات.

Keywords

small and medium sized enterprises, corporate governance, code of corporate governance, Chlef, Algeria. المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، حوكمة الشركات، آليات الحوكمة، الجزائر.