مجلة الامتياز لبحــوث الاقتصاد والادارة
Volume 2, Numéro 1, Pages 184-197
2018-06-03

المقاربة النظرية لتسويق الموارد البشرية Theoretical Approach In Marketing Human Resources

الكاتب : معمر قربة . إيمان حوداسي .

الملخص

نظرا للتطورات الحاصلة في مجال إدارة الموارد البشرية في القرن الحالي، وما نتج عنه من التزامات وأعباء على منظمة الأعمال لمواكبة هذه التطورات، لم تعد الأساليب التقليدية المستخذمة في إدارة الموارد البشرية تؤدي بالغرض المنتظر منها، إذ ظهرت توجهات حديثة في الإدارة تركز على ضرورة تبني المفهوم التسويقي والذي إنطلق من التسويق الداخلي ليصل إلى إعتماد تسويق الموارد البشرية من طرف مديري إدارة الموارد البشرية ، هذا المفهوم الذي نال اهتمام كبير في أدبيات الفكر الإداري المعاصر إذا أصبح من الضروري أن تتفاعل إدارة المواد البشرية معه ليتحقق نجاح المؤسسة وتميزها ومن هذا المنطلق جاءت هذه الورقة البحثية من أجل التأصيل النظري لتسويق الموارد البشرية من خلال تسليط الضوء على كل من مفهوم التسويق الداخلي والتسويق الإجتماعي وإبراز نقاط التداخل بينها (التسويق الداخلي، التسويق الإجتماعي ، تسويق الموارد البشرية ...) In view of developments in human resources management in the current century and the consequent commitments and burdens on the business organization to cope with these developments, the traditional methods used in human resources management no longer serve the expected purpose. Which was launched from internal marketing to the adoption of human resource marketing by human resources managers, a concept that has received considerable attention in The literature of contemporary administrative thought if it becomes necessary to interact with the management of human materials to achieve the success of the institution and distinguished from this point came this paper for the theoretical rooting of the marketing of human resources through the spotlight(Internal marketing, social marketing, marketing of human resources... .(

الكلمات المفتاحية

الموارد البشرية؛ التسويق الإجتماعي؛ التسويق الداخلي؛ تسويق الموارد البشرية؛ أدوات تسويق الموارد البشرية. Human Resources: Social Marketing: Internal Marketing: Human Resource Marketing: Marketing Tools for Human Resources