مجلة الامتياز لبحــوث الاقتصاد والادارة
Volume 2, Numéro 1, Pages 98-120

تبني الممارسات التسويقية في التوزيع كبير الحجم نموذجا للتوجه الحديث لتجارة التجزئة – حالة الجزائرthe Adoption Of Marketing Practices In Large Distribution, As A Model Of Modern Retail Trade Orientation - The Case Of Algeria

الكاتب : حياة بولعوينات . قويدر عياش .

الملخص

عرف قطاع التوزيع في الجزائر توسعا وتطورا ملحوظين، نتيجة لتطور التوزيع كبير الحجم، وما يتميز به من قدرة على تقديم خدمات ومنتجات عديدة ومتنوعة في مكان واحد (تحت سقف واحد)، وبالرغم من ذلك يبقى متأخرا مقارنة بالدول الناشئة الأخرى، نتيجة الثغرات القانونية، والعديد من العراقيل الإدارية والمالية والصعوبات اللوجستية، الا ان اهمبة القطاع زادت من محاولات الجزائر لتجاوز هذه العقبات من خلال تقديم التحفيزات الضرورية للاستثمار فيه. فمؤسسات التوزيع كبير الحجم ليست أماكن للبيع والشراء فقط، ولكن على العكس من ذلك هي منظمات بشرية متواجدة في الأسواق المحلية والدولية، قادرة على تحديد وتعريف الاستراتيجيات التسويقية باعتبارها السبيل الأنجع لتحقيق التكيف المطلوب مع البيئات المختلفة. The distribution sector in Algeria has expanded considerably, As a result of the development of large-scale distribution, because of its ability to provide services and products many and varied in one place (under one roof), but Despite this it is lagging behind other emerging countries, Given shortcomings, administrative and financial obstacles and various logistical difficulties, but the importance of the sector has increased Algeria's attempts to overcome these obstacles, providing incentives necessary for investment in the sector. Retail companies are not just places of sale and purchase, but rather human organizations in local and international markets able to identify and define marketing strategies as the most effective way adapt to different environments.

الكلمات المفتاحية

التوزيع كبير الحجم؛ تجارة التجزئة؛ الممارسات التسويقية؛ قطاع التوزيع في الجزائر؛ مؤسسات التوزيع كبير الحجم في الجزائر. Large distribution; Retail trade; Marketing practices; Distribution Sector in Algeria; Large distribution businesses in Algeria.