العربية
Volume 5, Numéro 10, Pages
2018-09-15

تدريس البلاغة في ظل بيداغوجيا الإدماج

الكاتب : حمزة لامية .

الملخص

لقد تميزت المقاربة بالكفاءات عن المقاربات السابقة في ظل ما يسمى "بالإدماج"، الذي يحث على مبدأ تكامل المعرفة، إذ يهدف إلى جعل المتعلم يوظف مكتسباته التي كانت على شكل تعلمات متفرقة، فإذا أحسن إدماجها و تجنيدها في حل مشاكله حينها نقول عنه أنه تلميذ كفء ، لذلك فإنه على المدرس في بيداغوجيا الإدماج أن ينطلق من التلميذ محور العملية التعليمية ــــ التعلمية، وذلك بربط مكتسباته السابقة بالمعلومات الجديدة لأن المعرفة كتلة واحدة لا تتجزأ، كما لا يمكن للتلميذ أن يستوعب معلومات وهي منفصلة عن التي اكتسبها ، كما أنه ينبغي على المدرس أن يركز على التعلمات التي تكون لها دلالة بالنسبة للمتعلم ، و التي يتوصل إليها بنفسه من خلال الوضعيات و الإشكاليات التي يطرحها المعلم ، والتي يمكن للمتعلم استثمارها لاحقا في حياته. The approach of competencies was characterized by previous approaches under the so-called "integration", which urges the principle of the integration of knowledge, as it aims to make the learner employ his gains, which were in the form of separate teaching, if better integration and recruitment in solving its problems then we say that he is an efficient student Therefore, the teacher in the pedagogy of integration should start from the student the focus of educational learning process, by linking his previous gains with new information because the knowledge of one block is indivisible, the student can not absorb the information is separate from the acquired, and that the teacher should Focuses on the learning that Which have a meaning for the learner, and which he finds himself through the situations and problems posed by the teacher, which the learner can invest later in his life.

الكلمات المفتاحية

تعليمية-تدريس-البلاغة-الإدماج-بيداغ ; جيا الإدماج