دراسات اقتصادية
Volume 9, Numéro 2, Pages 317-329
2015-08-01

دور التسويق الأخضر في تحقيق تنمية مستدامة (دراسة حالة مؤسسة الاسمنت باتنة)

الكاتب : نادية هيمة .

الملخص

تهدف هذه الورقة إلى محاولة التعرف على واقع تبني التسويق الأخضر في المؤسسات الجزائرية ومدى مساهمته في تحقيق تنمية مستدامة، حيث تعتمد هذه الورقة على نتائج دراسة ميدانية لمؤسسة الاسمنت –باتنة-، وأكدت النتائج أن مستوى الإدراك، والوعي بضرورة تبني التسويق الأخضر في المؤسسة أصبح أمرا واقعا، وملموسا في إطار سعي المؤسسة لممارسة الإدارة البيئية. abstract: the aim of this paper To attempt to identify On the reality of the adoption of the green marketing in the Algerian enterprises, and the extent of its contribution to the achievement of sustainable development, Where adopts this paper the results of a field study of the cement Foundation -batna-, The results showed that the level of perception, awareness of the need for the adoption of green marketing in the institution has become a reality in the framework of the endeavor by the enterprises for the practices of environmental management.

الكلمات المفتاحية

التسويق الأخضر، التنمية المستدامة، الميزة التنافسية الخضراء. green marketing, Sustainable development, Green competitive edge