دراسات اقتصادية
Volume 9, Numéro 2, Pages 35-48
2015-08-01

دور الابتكار التسويقي في رفع أداء المؤسسة الاقتصادية دراسة حالة ملبنة سويتلي بالجلفة-الجزائر

الكاتب : لعمور رميلة . بن عبد السلام أمال .

الملخص

هدفت هاته الدراسة إلى التعرف على دور الابتكار التسويقي بأبعاده ( الابتكار في المنتج، الابتكار في السعر، الابتكار في التوزيع، الابتكار في الترويج) في رفع أداء المؤسسة الاقتصادية. ومن اجل انجاز هاته الدراسة تم اختيار مجتمع الدراسة المتكون من جميع رؤساء المصالح والإطارات بملبنة سويتلي والبالغ عددهم (15) إطارا وطبقت الدراسة على كامل أفراد المجتمع، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أبرزها أن أداء المؤسسة ككل يتأثر بحالة الابتكار التسويقي في المؤسسة مع تدرج قوة التأثير لبعض المتغيرات المستقلة في المتغير التابع، كما قدمت الدراسة عددا من التوصيات أهمها وجوب الاعتماد على الابتكار في المزيج التسويقي بجميع عناصره مجتمعة ودون تمييز كأحد الحلول الضرورية واللازمة لتطوير أدائها. The present study aims at knowing the role of marketing innovation in all its dimensions (innovation in product, innovation in price, innovation in distribution, innovation in promotion) in raising the economic company's performance. In view to fulfill this enquiry, a study community constituted of thirty (15) of service chiefs and directors at SWEETLAIT dairy was covered. Among the outcomes that the enquiry reached is that the company's overall performance can be influenced by the case of the marketing innovation in the company with a graduation in influence power of some independent variables in the dependent variable. Also, the study gives a number of recommendations the most important of which is the necessity of relying on innovation in marketing mixture with all its diverse elements with no distinction as one of the prerequisite solutions to develop its performance.

الكلمات المفتاحية

الابتكار، الابتكار التسويقي، الأداء : Innovation, Marketing innovation, Performance