مجلة نور للدراسات الاقتصادية
Volume 3, Numéro 1, Pages 295-311

دور الالتزام بأخلاقيات الإعلان عبر الانترنت في كسب رضا الزبون دراسة إعلانات الانترنت للعلامة التجارية كوندور

الكاتب : شلالي الطاهر حسام الدين . بودي عبد القادر .

الملخص

تهدف هذه الدراسة الى التعرف على دور التوجه الاخلاقي للمؤسسات الاقتصادية لإعلاناتها عبر الانترنت في كسب رضا الزبون المشاهد لهذه الإعلانات، من خلال اعتماد أخلاقيات الإعلان الالكتروني كمتغير مستقل يشمل كل من(صدق المعلومات المعلنة، عدم تضمين الاثارة والايحاءات الجنسية في المحتوى الإعلاني الالكتروني، ولغة الرسالة الترويجية والموسيقى المدرجة) ورضا الزبون كمتغير تابع، وشملت الدراسة عينة مقدرة بـ 620 مفردة من المجتمع المشاهد للمحتوى الالكتروني لمؤسسة كوندور –الجزائر- عبر موقعها الالكتروني و مواقع التواصل الاجتماعي، وتم الاعتماد في الدراسة على التحليل الاحصائي من خلال برنامج Spss.21 للبيانات المستوحاة من خلال الاستبيان الموزع على العينة، وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج من بينها سعي المؤسسة محل الدراسة الى كسب رضا زبائنها وزيادة فاعلية اعلاناتها عبر الانترنت من خلال بثها بمضامين تسويقية ذات طابع اخلاقي. The objective of this study is to identify the role of the ethical direction of the local economic institutions for their online advertisements in gaining and/or increasing the customer satisfaction of these advertisements by adopting the ethics of the electronic advertising as a independant variable, which includes (the truth of the information stated, not including excitement and sexual implications in the electronic advertising content, The language of the promotional message and the music included) and customer satisfaction as a dependent variable. The study included an estimated sample of 620 individuals from the community viewing the electronic content of the Condor Foundation - Algeria - through its website and its social media pages; The study was based on statistical analysis of data through the Spss.21 software derived from the questionnaire distributed to the sample. The study reached a number of results, namely the institution under study seeking to gain the satisfaction of its customers and increase the effectiveness of its online advertisements through broadcasting marketing implications with an ethical nature.

الكلمات المفتاحية

اعلان عبر انترنت؛ اخلاقيات الإعلان؛ محتوى إلكتروني أخلاقي؛ رضا الزبون؛ كوندور.