مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية
Volume 7, Numéro 6, Pages 376-392

Insurance Of The Civil Medical Responsibility As A Warranty Of The Protection Of The Consumer According To The Insurance Law 06-04.التأمين من المسؤولية المدنية الطبية كضمان لحماية المستهلك في ضل قانون التأمينات 06-04

الكاتب : Missoum Fadila . Akli Naima .

الملخص

لقد فرضت مختلف التشريعات على الطبيب كغيره من أصحاب المهن الحرة اكتتاب تأمين لتغطية مسؤوليته المدنية المهنية، إتجاه مرضاه واتجاه الغير، حمايةً للطبيب و للمريض، كما أن التأمين على المسؤولية المدنية المهنية للأطباء عن الأضرار التي تُلحق بالمريض أو تُلحق بالغير نتيجة الخطأ الطبي بإعتباره الخطأ الذي يرجع إلى الجهل بالأمور الفنية التي يفترض في كل من يمارس المهنة معرفتها، أو كان الخطأ راجعا إلى الإهمال أو عدم بذل العناية اللازمة. فإذا قامت المسؤولية إلى جانب الطبيب تكون شركات التأمين ملزمة بحسب العقود التي أبرمتها مع الطبيب أو القطاع الصحي الخاص، وذلك بدفع تعويض للمريض، وتعويض شركة التأمين يكون بحسب الأقساط المدفوعة والتي تم الإتفاق عليها، ومن هذا المنطلق يتضح لنا أن الأمر المتعلق بالتأمينات أصبح يضمن حماية تأمينية للطبيب و للمريض في آن واحد. كما أن توفير الأمان للمرضى وطمأنتهم بأن اللجوء إلى الأطباء وحدوث خطأ طبي، ليس مجازفة مجهول، لأن نظام التأمين من المسؤولية المدنية في المجال الطبي يساهم في توفير قدر من التعويض إذا ما نتج عن المعالجة الطبية أخطاء طبية غير متعمدة . Summary The different legislatives texts had imposed to the doctors as the others professionals, of free occupation to subscribe to an insurance to cover their civil and professional liability, in front of their patients, and every person concerned, in order to protect both the doctor and the patient from any prejudice which can touch the patient or anyone else as a result of medical mistake, defined as an error due to the ignorance of technical issues that any practitioner is supposed to know, or an error due to carelessness or to the lake of the appropriate attention. If the responsibility of the doctor is confirmed in such matter, the insurance company with which the doctor or the health institution had signed the insurance contract will be obliged to compensate the concerned patient, according to the paid sums, the agreed ones. Based on this principal, it became obvious, that the insurance which cover the civil and professional responsibility, guarantee the protection of both the doctor and the patient at the same time. In addition the fact of insuring the security to the patient by convincing them that all the cautions had been taken , to protect them in case of medical involuntary mistake, make the system of insurance from professional responsibility in the sector of health and treatment, a gain for the patients and the doctors at the same time .

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التأمين الإلزامي، شركات التأمين، الطبيب، المستفيد، التعويض . Key words: Obliged insuranceb, insurance companies, the doctor, the beneficiary, the allowance.