دراسات اقتصادية
Volume 12, Numéro 1, Pages 487-499
2018-04-01

قياس الحوكمة في الجامعات الجزائرية -دراسة تحليلية على ضوء نتائج بطاقة قياس الحوكمة المعتمدة من طرف البنك الدولي-

الكاتب : مقيدش نزيهة .

الملخص

الحوكمة خطوة ضرورية تجاه تطوير نوعية التعليم العالي، على هذا الأساس أقر وزراء التعليم العالي العرب استخدام أداة جديدة لقياسها في مختلف أنحاء منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا تحت رعاية البنك الدولي أطلق عليها اسم بطاقة قياس الحوكمة. هذه البطاقة تعتبر أداة لقياس الأداء وتتيح أيضا مخططا يوضح كيفية أداء الجامعات على أبعاد الحوكمة الخمسة التي تم التركيز عليها: الإطار العام (المهام، السياق والأهداف)، الإدارة، المشاركة، المساءلة والاستقلالية. على ضوء تحليل نتائج بطاقة قياس الحوكمة، مؤسسات التعليم العالي الجزائرية يجب أن تدمج أنظمة الحوكمة كإصلاحات لأنها تشكل معلما بالغ الأهمية على الطريق نحو تحسين الاستقلالية، المساءلة، المشاركة، كما يعتبر قياس الحوكمة آلية فاعلة لتحقيقها. Abstract : Governance is a very important step to achieve quality in higher education. The Arab higher education ministers decided to adopt a new tool for measuring governance in several countries in the Middle East and North Africa (MENA) in coordination with the World Bank .This tool is named ‘the university governance screening card’ (UGSC). This card is considered as a tool to measure the performance of universities in light of the five principles of governance: The general framework (mission, context and goals), Management, Participation, Accountability and Autonomy. In light of the university governance screening card results, the Algerian universities has to integrate governance system to reform universities because it is considered as a key benchmark towards improving autonomy, accountability and participation. Governance measurement is an effective mechanism to achieve these reforms

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الحوكمة الجامعية، مبادئ الحوكمة، قياس الحوكمة، بطاقة قياس حوكمة الجامعات. Keyword: University Governance, Governance principles Governance Measurement, University Governance Screening Card.