دراسات اقتصادية
Volume 12, Numéro 35, Pages 514-523

The Use Of Accounting Information In Strategic Decision Making Process (the Case Of Group Of Algerian Companies)

Authors : Fodili Soumia . Debbi Ali .

Abstract

Abstract: This paper aims to demonstrate the use of accounting information resulted from the financial accounting system in the process of strategic decision-making. To build up this study a case study was conducted at some Algerian companies. To collect data an interview is used administered to 15 managers in Algerian companies. The main results indicate that accounting information is used in most of the strategic decisions made by companies' managers. This paper also reports that accounting information is highly used in the first three stages of the strategic decision-making process, especially in the second step )List of alternatives( and the third step )Analysis and choice of an alternative(. الملخص: تهدف هذه الورقة إلى توضيح استخدام المعلومات المحاسبية الناتجة عن نظام المحاسبة المالية في مراحل صنع القرار الاستراتيجي، لذا قمنا بإجراء مقابلات مع 15 مديرا في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية؛ تشير النتائج إلى أن المعلومات المحاسبية تُستخدم في غالبية القرارات الإستراتيجية، كما وجدنا أن المعلومات المحاسبية تستخدم بكثافة في المراحل الثلاث الأولى من عملية اتخاذ القرار الاستراتيجي، خاصة في الخطوة 2 (قائمة البدائل( والخطوة 3 (تحليل واختيار البديل(.

Keywords

Keywords: Accounting Information, Strategic Decision-Making Process. الكلمات المفتاحية: المعلومات المحاسبية، عملية اتخاذ القرار الاستراتيجي.