دراسات اقتصادية
Volume 12, Numéro 3, Pages 505-513
2018-07-01

The Impact Of Cause-related Marketing On The Consumer’s Attitudes : The Example Of Mobilis’ Breast Cancer Campaign

Authors : Hannache Ahlam . Berkane Youcef .

Abstract

التسويق المرتبط بالقضية كجزء من المسؤولية الاجتماعية للمؤسسات أصبح الأداة الأكثر استخداما من طرف العديد من المؤسسات. التسويق المرتبط بالقضية هو عبارة عن عملية ربحية لكل الأطراف الفاعلة في المجتمع، بما فيها الجمعيات الخيرية والقضايا الاجتماعية، المستهلكين والمؤسسات. لقد تم التركيز في هذه الدراسة على تأثير التسويق المرتبط بالقضية على اتجاهات المستهلكين، وهذا من خلال جمع المعلومات باستخدام الاستبيان الذي يتكون من 5 أسئلة تخص رأي المستهلكين حول دعم القضايا بشكل عام، وباقي الأسئلة التي تخص رأي المستهلكين حول القضية محل الدراسة بشكل خاص، وهذا باستعمال سلم ليكرت. وقد تم الاعتماد على نمذجة المعادلة البنائية لاختبار الفرضية الرئيسية كما تم الاعتماد على اختبارT student لاختبار الفرضية الثانوية.توصلت الدراسة إلى أن هناك تأثير ايجابي للتسويق المرتبط بالقضية على اتجاهات المستهلكين نحو حملة مؤسسة موبيليس المكافحة لسرطان الثدي، كما تم التوصل إلى عدم وجود أي اختلاف بين اتجاهات النساء والرجال نحو حملة التسويق المرتبط بالقضية محل الدراسة. Abstract: Cause-related marketing as part of corporate social responsibility becomes an increasingly used tool by companies operating in the market. CRM is a win-win-win situation (Adkins, 2000, p11), providing a win for the charity or the cause, a win for the consumer and a win for the business. This study examines the impact of cause-related marketing on consumers’ attitudes. The data were collected through a structured questionnaire,. A part of it consists in five items associated with cause related marketing in its globality and the other part are questions of five points Likert .structural equation modeling technique is used to test the hypothesis. The study demonstrated that CRM has a significant positive impact on the consumers’ attitudes. Indeed, the Mobilis’ breast cancer campaign increased the purchase intention of the consumers towards the company. And There is, no significant difference on the consumer’s attitude based on gender.

Keywords

الكلمات المفتاحية: المسؤولية الاجتماعية للمؤسسات، التسويق المرتبط بالقضية، اتجاهات المستهلكين. Key words: corporate social responsibility, cause-related marketing, consumers’ attitudes.

Socioeconomic Factors Related With Breast Cancer Among Females In River Nile State 2011-2015

Abdelbagi Sheikheldeen Habeeballah .  Adam A Hussein .  Ahmed Saied Rahama Abdallah . 
pages 1-11.